Fietsen Online Shop - Bikester
Magazijnopruiming – kortingen tot 80%1
GRATIS RETOURNEREN
Gratis Levering vanaf €996

Je droomfiets bestellen in het midden
van een exploderende markt

Misschien heb je het dit jaar al een keer meegemaakt: je zag je droomfiets op Bikester, sloeg hem op in je favorieten en de volgende dag was hij al weg. Of je werd verliefd op een fiets, maar deze was niet beschikbaar in jouw maat. Waarom zijn fietsen op dit moment niet gewoon snel weer op voorraad? Wanneer worden ze weer beschikbaar in onze shop? Dit zijn de meestgestelde vragen die ons klantenservice team het afgelopen jaar kreeg.

Wat veroorzaakt deze explosieve stijging?

Toen het weer beter werd in het voorjaar van 2020 en duidelijk werd dat reizen naar het buitenland niet mogelijk was vanwege de Coronapandemie, besloten steeds meer mensen hun lokale omgeving per fiets te verkennen. De fiets werd ook steeds populairder voor het woon-werkverkeer, omdat mensen zo het openbaar vervoer konden mijden en tijd in de frisse lucht konden verbrengen.

Dit leidde tot een immense vraag naar nieuwe fietsen, die de fietsindustrie niet had kunnen voorspellen. Alles, van e-bikes tot gravel bikes en onderdelen zoals kettingen of banden die mensen nodig hadden om hun fietsen te repareren, was opeens zeer gevraagd. De fietsindustrie profiteerde aanvankelijk van deze explosie: in 2020 werden er in België 600.000 nieuwe fietsen verkocht, waarvan de helft fietsen met elektrische ondersteuning waren en de voorspelling is, dat deze aantallen in 2021 zullen blijven stijgen!

In de zomer van 2020 was er al een gapende leegte in de magazijnen van veel fietshandelaren en die beginnen zich net pas weer te vullen. Wie tegenwoordig een nieuwe fiets wil kopen, moet bij veel dealers lang wachten op zijn of haar droomfiets. Er is niet op tijd voldoende voorraad besteld en daar is het nu te laat voor. "Waar het in 'normale' tijden mogelijk was om zes maanden van tevoren bestellingen te plaatsen bij leveranciers, is sinds het voorjaar van 2020 twee jaar levertijd normaal geworden", zegt Michael Benner, inkoopmanager bij Bikester.

De fietsenhandel is een wereldwijde industrie. Afzonderlijke onderdelen komen uit verschillende landen, die allemaal door de pandemie zijn betroffen. De grote vraag naar fietsen en accessoires is wereldwijd waarneembaar en wij verwachten dan ook, dat deze stijging tot ver in 2021 zal aanhouden.

De situatie in onze shop

Ook Bikester heeft te maken met tijdelijke knelpunten in de bevoorrading. Dit was te wijten aan tekorten van onderdelen zoals verende vorken of banden bij leveranciers, als gevolg van de onverwacht grote vraag. Naast voorraadproblemen, werd de levering vertraagd door beperkte transportmogelijkheden en een gebrek aan transportcontainers. Deze problemen troffen alle distributeurs in gelijke mate.

Desondanks is er sinds afgelopen najaar een verheugend grote voorraad van nieuwe fietsen in onze online shop. Hoe hebben we dit voor elkaar gekregen?

Hier zijn nogal wat redenen voor. Vergeleken met veel andere handelaren, zijn we voortvarend geweest bij onze aankopen en hiernaast zijn we breder gepositioneerd. Wij profiteren ook van ons zeer betrouwbare netwerk van leveranciers en partners.

In april 2020 hebben we de waarschuwingssignalen onderkend en ons aantal bestellingen flink opgevoerd. Op dat moment was er nog veel onzekerheid. Geconfronteerd met de vraag of fietsenwinkels open zouden blijven en hoe het koopgedrag zich zou ontwikkelen, annuleerden veel andere handelaren aanvankelijk hun najaarsbestellingen of bestelden ze te voorzichtig.

Bij Bikester vertrouwen we op data-gedreven analyses die nieuwe trends, zoals de populariteit van gravel bikes, veel eerder kunnen voorspellen dan anderen. We slaan meestal ruim op tijd voorraden in en reageren op deze ontwikkelingen. Vertrouwen op deze trends betekent natuurlijk ook een zekere bereidheid om risico's te nemen. En aangezien de grote vraag naar fietsen in het algemeen en de robuuste groei van de markt al jaren duidelijk is - door de opkomst van de e-bike en het succes van fietsleasing - hebben wij met het nodige vertrouwen ingekocht, om aan de vraag van klanten te kunnen voldoen.

Wij worden ook beïnvloed door enkele van de hierboven genoemde knelpunten bij de bevoorrading: we ontvangen momenteel minder fietsen dan we aanvankelijk hadden gepland. Maar in tegenstelling tot veel andere handelaren, zijn we blij met onze keuzes en - dankzij ons grote aantal vroege bestellingen - hebben we goede gevulde voorraden. Ook kunnen we nog steeds een breed assortiment van producten aanbieden. In onze shop vind je veel verschillende stijlen en merken; van kinderfietsen tot hybride e-bikes en high-end racefietsen.

Bikester is een gewilde partner voor onze leveranciers. Door onze grote, stabiele inkoopcapaciteiten hebben wij veel betrouwbare zakenrelaties met bedrijven opgebouwd.

Een ander pluspunt is ons logistiek centrum in Nedersaksen, dat tot 130.000 fietsen tegelijk kan opslaan en verzenden. Alles wat je op de website ziet, is daadwerkelijk op voorraad en kan binnen enkele werkdagen bij je thuis of bij een servicepartner worden afgeleverd. Daarmee zijn wij de fietshandelaar met de grootste, direct leverbare selectie in Nederland.

De toeleveringsketen van fietsen:

Van de modelontwikkeling, tot bestellingen en assemblage in de fabriek, tot en met de levering.

Een fiets is meer dan de som van zijn onderdelen - en toch kunnen die laatste een grote rol spelen in het huidige tekort.

Eén gat in de toeleveringsketen, zoals bijvoorbeeld ontbrekende pedalen, en een fiets kan niet worden geassembleerd en geleverd aan onze shop.

Hoe fragiel de wereldwijde bevoorradingsketens zijn, blijkt wel uit de recente blokkade van het Suezkanaal in maart 2021. De Ever Given hield vele andere containerschepen op, waarvan sommige ook complete fietsen en onderdelen vervoerden. Dit veroorzaakte vertragingen in de levering en grote economische schade, aangezien het kanaal de kortste scheepvaartroute tussen Azië en Europa is. Aan de hand van het voorbeeld van een van onze topproducten van ons eigen label, de Ortler Bolzano Wave e-bike, kun je zien hoeveel stappen er nodig zijn van het eerste idee tot de geleverde, complete fiets.

Het proces begint met het ontwikkelingsteam, wat tussen twaalf en achttien maanden nodig heeft om van een eerste idee, tot een prototype klaar voor productie te komen.

Er wordt een business plan opgesteld, de kosten worden berekend en er worden winstdoelstellingen vastgesteld.

De volgende stap is de voorbestelling. Gewoonlijk duurt het vanaf dit punt nog minstens zes maanden, tot de eerste producten in het magazijn van Bikester aankomen. Op dit moment is het meer dan 24 maanden, als gevolg van de hierboven genoemde vertragingen. De verzendtijd is hierbij nog niet meegerekend.

Het duurt dus ruwweg twee jaar van de modelontwikkeling tot de levering van een 'normale' fiets in 'normale' tijden. Feitelijk zijn we voor onze eigen merken al in de planningsfase voor 2022 en 2023. De ontwikkelings-, productie- en planningsfase voor e-bikes kan zes tot twaalf maanden langer duren.

Wat betekent dit voor ons voorbeeld, de Ortler Bolzano Wave e-bike? In de huidige tijd zou het theoretisch tot vijf jaar kunnen duren, voordat een compleet nieuwe fiets in onze magazijnen wordt afgeleverd. Maar omdat de Ortler Bolzano Wave e-bike een bestaande klassieker is waar weinig aan veranderd hoeft te worden, is deze lange ontwikkelingstijd niet nodig. Onze bereidheid om risico's te nemen betekent dat we onderdelen tegelijkertijd kunnen bestellen en ontwikkelen, zodat we ons kunnen houden aan levertijden van maximaal 24 maanden.

Hoe eenvoudig een fiets er ook uitziet, deze kan uit meer dan 1.000 afzonderlijke onderdelen bestaan. Op deze foto zie je de belangrijkste:

Laten we de versnellingen nemen: de Ortler Bolzano heeft een Shimano Deore derailleur. De leveringsproblemen van Shimano waren een groot onderwerp in de vakpers en troffen vele dealers en merken, wat leidde tot verdere vertragingen.

Aangezien de bedrijven die onze fietsen produceren, gewoonlijk alles - van de productontwikkeling tot de afwerking - onder één dak doen en, op basis van onze vroege bestellingen, de onderdelen al tijdig zouden moeten hebben ingekocht, zou er geen tekort aan groepsets mogen zijn. Zadels, stuurpennen, vorken en zadelpennen waren vorig jaar ook schaars, wat leidde tot vertragingen bij de levering van complete fietsen. Zodra er één onderdeel ontbreekt, loopt alles vertraging op. Deze onderdelen worden ook door sommige van onze toeleveranciers gemaakt, vertragingen kunnen hier dus voor ons worden beperkt.

Bosch motoren voor e-bikes waren (en zijn nog steeds) erg in trek. Onze Ortler is ook uitgerust met een Bosch motor. In dit geval zijn we in de gelukkige omstandigheid, dat deze fiets in Europa wordt gemaakt. Er zijn strenge kwaliteitsnormen, er is opmerkelijke expertise in de e-bike sector en preferentiële toegang tot schaarse motoren.

Als de fiets eenmaal compleet is en klaar om naar ons logistiek centrum te worden verzonden, kunnen er nog meer factoren in het spel komen die vertragingen veroorzaken. Het klinkt eenvoudig, maar het is al eerder gebeurd: een tekort aan fietsdozen. In het geval van onze 'made in Germany' Ortler hebben we geen last van dit tekort, maar bij andere fietsen of onderdelen is het wel een probleem geweest. We zijn echter optimistisch, omdat de situatie meestal verbetert in de zomer.

Wat als je droomfiets niet verkrijgbaar is?

Dan kunnen we je nog steeds helpen! Voor vrijwel elke uitverkochte fiets kunnen we meestal wel een alternatief bieden uit ons grote assortiment, eventueel van een ander merk of in een andere kleur. Dit geldt vooral voor onze populaire huismerken: je vindt bij ons heel veel keuze voor aantrekkelijke prijzen en voor elke discipline. Als je een bepaald model wilt hebben, is de kans groot dat wij deze sneller hebben dan andere shops, omdat we altijd vroeg en in grote hoeveelheden bestellen. Kijk van tijd tot tijd op onze website, of schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je bent als eerste op de hoogte!