Wat is de juiste spanning voor mijn banden? Wij adviseren je!

Wat is de juiste spanning voor mijn banden? Wij adviseren je!

Een beetje lucht kan een groot verschil maken. Als je fiets zich aanvoelt alsof je continue tegen de wind in rijdt, is de kans groot dat je met onvoldoende bandenspanning rijdt. Gelukkig is dit in een mum van tijd te verhelpen! Zodra je banden goed opgepompt zijn, voelt je fiets zich aan als nieuw – beloofd! De andere voordelen hiervan zullen je ook bevallen: met de juiste luchtdruk slijten je banden minder snel, heb je minder kans op een lekke band en ben je veiliger onderweg.

Veelgestelde vragen

  • Hoe weet ik of ik te weinig lucht in mijn banden heb?
  • Hoe weet ik of mijn banden te vol opgepompt zijn?
  • Waar vind ik de breedte van mijn banden?
  • Waar vind ik de maximale bandenspanning voor mijn fietsband(en)?
  • Kan ik niet gewoon met mijn duim de spanning controleren?
  • Hoe kan ik de spanning controleren, als ik geen pomp heb met een meter of drukmeter?
  • Hebben de voor- en achterband dezelfde bandenspanning nodig?
  • Hoe vaak moet ik de bandenspanning controleren?
  • Ik kan geen lucht in mijn banden pompen, de weerstand is te hoog. Wat doe ik verkeerd?
  • Wat betekent psi en hoe kan ik psi omzetten in bar?

De bandenspanning van je fiets controleren

Algemene informatie

De optimale bandenspanning voor je fietsbanden wordt bepaald door verschillende factoren. De absolute bovengrens is de maximale druk die op de zijwand van de band staat beschreven; deze mag je om veiligheidsredenen nooit overschrijden. Een hogere druk betekent (in ieder geval op gladde ondergronden zoals nieuw asfalt) een lagere rolweerstand en betere bescherming tegen lekke banden. Minder druk in je banden biedt echter meer comfort, omdat banden zo meer impact kunnen absorberen. Dit geeft je ook meer controle, omdat zachtere banden betere grip hebben op het wegdek.

Fiesbandenspanning luchtdruk band

Als vuistregel geldt: hoe breder de band, hoe minder druk deze nodig heeft. Smalle racefietsbanden hebben een zeer hoge druk nodig om over de weg te rollen zonder een lekke band te krijgen, terwijl de aanzienlijk bredere en robuustere mountainbike banden veel minder druk nodig hebben.

Het personaliseren van de druk

Alle onderstaande waarden zijn richtlijnen voor gemiddelde fietsers (ca. 70 kg zwaar) op een gemiddelde fiets (ca. 12 kg zwaar), deze moeten dus worden aangepast op basis van verschillende factoren. Als je zwaarder bent of een zwaardere lading meeneemt (bijvoorbeeld omdat je je boodschappen transporteert), heb je meer druk nodig. Bandenfabrikanten geven over het algemeen de vuistregel van 1% per kilo. Als je op een e-bike rijdt, kun je iets minder dan een halve bar toevoegen voor het extra gewicht van de accu en de motor (meestal 10 kg).

Een andere factor is de ondergrond: als je op weg naar je werk regelmatig over kasseien rijdt, is het de moeite waard om met een iets lagere luchtdruk te rijden. Dit geeft je meer grip op hobbelige ondergronden en dempt schokken in ieder geval een beetje.

Uitgangspunt voor een 70 kg wegende fietser

Type fiets Band breedte Bandenspanning in bar Bandenspanning in psi
Trekking fiets 35 mm 4,5 65
Trekking fiets 40 mm 4,0 58
Trekking fiets 50 mm 3,0 44
Racefiets 25 mm 7,0 100
Racefiets 28 mm 6,0 87
Gravelbike 35 mm 4,5 65
MTB 2“ ( 50 mm) 3,0 44
MTB 2,3“ (59 mm) 2,0 29

Bandenspanning voor stads- en toerfietsen

Met 4.0 bar als uitgangspunt kun je niets fout doen. Maar zelfs binnen deze soort fietsen, is het verschil enorm. Sportieve stadsfietsen rollen op smallere banden van rond de 35 mm, terwijl sommige toerfietsen dichter bij mountainbikes liggen, met brede banden van rond de 50 mm. Als je banden aanzienlijk smaller zijn dan 40 mm, kan 0.5 bar meer geen kwaad; als je banden dichter bij 50 mm zijn, kun je ze met een halve bar verlagen.

Bandenspanning voor mountainbikes

Niet alle mountainbikes zijn hetzelfde: als je je offroad fiets veel gebruikt in de stad en in het weekeinde graag in het bos rijdt, is 3.0 bar een goed uitgangspunt. Op deze manier heb je op asfalt nog steeds een goede rolweerstand. En als je het bos ingaat, laat je wat lucht laten ontsnappen om betere tractie te hebben op oneffen terrein.

Als je tubeless banden gebruikt, is de kans op een lekke band kleiner en kun je met minder druk rijden. In tegenstelling tot op de weg is een lagere druk een voordeel in het bos, omdat dit comfortabeler is en je meer tractie biedt in moeilijke omstandigheden. Als je vaak op veeleisend terrein rijdt, moet de druk zo laag mogelijk worden gehouden, maar net hoog genoeg om je velgen en banden te beschermen. Voor gevorderde rijders is de Schwalbe Pressure Prof een zeer nuttig hulpmiddel om de ideale luchtdruk te vinden.

Bandenspanning voor racefietsen

Vroeger was het heel eenvoudig met racefietsen: 23 mm brede banden werden opgepompt tot 8 bar en je accepteerde dat een hogere druk minder rolweerstand betekende. Tegenwoordig is dit niet meer zo eenvoudig en velgen en banden zijn dankzij verbeterde technieken ook breder geworden. 25 mm is nu de ondergrens en 7 bar is voldoende druk voor deze breedte.

Gravel bikes zien er op het eerste gezicht misschien uit als racefietsen, maar hun banden zijn ontworpen voor offroad avonturen. 4 bar is hier een goede uitgangsbasis, die — afhankelijk van de ondergrond en het type band — onderweg kan worden aangepast om optimale resultaten te bereiken.

Soorten fietsventielen

Tegenwoordig worden er drie verschillende soorten ventielen gebruikt voor fietsen, maar deze worden soms verschillende genoemd.

Het Dunlop ventiel

Het Dunlop ventiel wordt ook wel het ‘Hollands’ of ‘klassiek’ ventiel genoemd, omdat dit het meest gebruikte fietsventiel is. Deze is heel eenvoudig te gebruiken, wat helaas ook in zijn nadeel werkt, omdat deze ventielen snel per ongeluk kunnen leeglopen. Als je deze wilt oppompen, zet je simpelweg de pompkop erop en om lucht te laten ontsnappen, schroef je de bovenste moer voorzichtig los.

Dunlop ventieldopje
Ventiel fietsband

Het Presta/Sclaverand ventiel

Ook bekend onder de namen ‘Frans’ en ‘race’ ventiel, is dit het traditionele ventiel voor racefietsen en het meest voorkomende ventiel voor moderne race-, CX- en gravel fietsen. Deze heeft alleen een heel smal gat in de velg nodig en houdt de hoge luchtdruk die nodig is voor een racefiets, goed uit. De kleine metalen pin aan het uiteinde van dit ventiel is echter heel gevoelig. Voordat je een binnenband met een Presta ventiel kunt opblazen, moet je de kleine kartelmoer aan het uiteinde losmaken. Dan kun je de metalen pin indrukken om een kleine hoeveelheid lucht vrij te laten, voordat je de band opblaast.

Fietsbandenspanning
Fietsbandenspanning sclaverand ventiel leeglopen

Het autoventiel

Het autoventiel, ook wel bekend als het ‘Schrader’ ventiel, is zeer robuust en kan gemakkelijk worden opgeblazen bij elk benzinestation. Helaas heb je voor een autoventiel een andere pomp nodig dan voor de andere twee ventielen. Het oppompen gaat heel makkelijk met een autoventiel; pomp erop en klaar ben je! Het laten ontsnappen van lucht is iets gecompliceerder: je moet hiervoor een scherp voorwerp gebruiken, om de metalen pin in het ventiel te drukken.

Fietsbandenspanning autoventiel
Fiets bandenspanning auto ventiel leeglopen

Ventieladapters

Fietspompen passen ofwel op de dunnere Dunlop en Presta ventielen, of op de bredere autoventielen. Er zijn echter adapters, waarmee je je Dunlop of Presta ventielen bij het tankstation kunt oppompen. Bovendien zijn er bij sommige minipompen adapters ingebouwd in de pompkop: als je de kop losdraait en de opzetstukken gebruikt, kun je met één pomp alle ventielsoorten oppompen.

Fietsband adapter pompkop
SKS ventiel adapter

SKS ventiel adapter (2020)

Dunlop presta voor Mountain Ranger pro

SKS adapter ventiel dunlop presta voor Mountain Ranger Pro (2020)

XLC ventiel adapter

XLC Ventiel adapter AV - DV/SV(2020)

Soorten fietspompen en hoe ze te gebruiken

Vloer-/Track pomp

Als je vrij regelmatig fietst, is het de moeite waard om een vloer- of track pomp te kopen. Dankzij het grote volume kun je met weinig moeite je banden oppompen, maar ook je bandenspanning controleren met de ingebouwde manometer. Deze pompen zijn meestal uitgerust met een pompkop met twee uitgangen, die zowel de Dunlop en Presta ventielen, als autoventielen kunnen bevatten.

Red Cycling Products Big Air One Alu Pomp, zwart/zwart (2020)

Framepomp

Veel stads- en toerfietsen zijn voorzien van aan het frame gemonteerde pompen. Zo heb je deze altijd bij de hand, ook als je onderweg een lekke band krijgt. De meeste van deze pompen zijn niet verenigbaar met autoventielen.

Red Cycling Products Compact Air Mini pomp (2020)

Minipomp

Als je geen framepomp op je fiets hebt, is het geen slecht idee om in plaats daarvan een minipomp in te pakken. Deze kan op je fiets worden gemonteerd, maar past ook in je rugzak en geeft je de zekerheid dat je je banden op elk moment kunt oppompen.

Red Cycling Products Compact Air Mini pomp (2020)

Co2-pompen

Deze zijn nog minimalistischer dan minipompen. Ze nemen nauwelijks ruimte in beslag en wegen bijna niets, maar kunnen alleen één keer worden gebruikt en zijn vrij prijzig. Sommige aluminium en stalen cartridges kunnen echter worden gerecycled.

Lezyne CO2 pomp 25g, glossy silver (2021)

Controle van de luchtdruk

Controleer je bandenspanning voor elke rit, want binnenbanden kunnen lucht verliezen. Regelmatig controleren kost niet veel tijd en bespaart je de moeite van een voortijdig versleten of lekke band, die altijd op het slechtst mogelijke moment komt.

PRO Drukmeter (2021)

Pomptips

Welke pomp je ook gebruikt, zorg ervoor dat je fiets veilig is en dat de ventielen in de 12-uurspositie staan. Dan ben je klaar om te gaan!

Een vloer-/track pomp gebruiken

Voordat je aan de slag gaat, moet je de juiste ventielbevestiging op de pompkop vinden. Een van de twee opzetstukken heeft een veel kleinere diameter dan de andere. Gebruik deze voor de Dunlop en Presta ventielen; de bredere past op autoventielen. Zelfs als je niet helemaal zeker bent, is er nog steeds 50% kans dat het direct lukt en je zult snel merken dat je het verkeerde opzetstuk hebt gekozen! De pompkop moet nu worden vastgeklemd en — in zeldzame gevallen — ook geschroefd. Beweeg hiervoor de hendel naar boven, totdat deze een rechte lijn vormt met het ventiel. Wanneer je pompt, moet de lucht direct in de binnenband stromen. Als je een sissend geluid hoort, dan zit het opzetstuk niet perfect op het ventiel — herhaal het proces dan gewoon nog een keer en druk het opzetstuk iets harder op het ventiel.

Fiets luchtpomp correct aanbrengen
Fietsbandenspanning ventiel pomp adapter
Druk van de bandenspanning

Pompen met een frame-/minipomp

Deze pompen hebben een veel eenvoudiger ontwerp dan vloerpompen: ze passen meestal alleen op Dunlop en Presta ventielen en de meeste hoeven niet te worden vastgeklemd. Je hoeft alleen de ventielbevestiging op het ventiel te plaatsen en te pompen. Maar gebruik hiervoor niet al je kracht! Omdat deze pompen direct aan het ventiel vastzitten zonder slang, kunnen deze snel buigen of zelfs afscheuren, als je te ruw wordt.

FAQ: Veelgestelde vragen

❓ Hoe weet ik of ik te weinig lucht in mijn banden heb?

Als het voelt alsof je constant tegen de wind in rijdt of dat iemand op je rem trapt, is de kans groot dat de luchtdruk te laag is. Een ander onmiskenbaar teken van lage bandenspanning, is het horen van een geluid als de velg de grond raakt op randen zoals een stoeprand.

❓ Hoe weet ik of mijn banden te vol opgepompt zijn?

Als je een beetje overijverig bent geweest tijdens het pompen, voel je waarschijnlijk elke hobbel in de weg terwijl je rijdt. Je wilt natuurlijk wel een bepaalde hoeveelheid feedback van het wegdek krijgen, maar je banden moeten veel onaangename oneffenheden kunnen absorberen — en dat kan alleen met de optimale bandenspanning.

❓ Waar vind ik de breedte van mijn fietsbanden?

Op de zijwand van alle banden vind je een aanduiding zoals "35x700". Het eerste getal geeft de breedte van je band in millimeters aan en het tweede getal geeft de wielmaat aan. Vaak moet je een beetje zoeken en de cijfers kunnen moeilijk te lezen zijn, vooral als de banden niet helemaal schoon zijn

Fietsbandenspanning zoek bandbreedte bandenmaat

❓ Waar vind ik de maximale bandenspanning voor mijn fietsbanden?

De maximale bandenspanning is te vinden op de zijwand van je band en wordt meestal aangegeven in balken. Ook hier moet je vaak een beetje zoeken, want veel bedrijven drukken deze informatie niet in een lichte kleur, maar als reliëf in het rubber.

❓ Kan ik niet gewoon met mijn duim de spanning controleren?

Helaas niet. Vanaf ca. 2 bar voelt de band hard aan, verder kun je nauwelijks verschil voelen.

Controle van de bandenspanning van de fiets

❓ Hoe kan ik de spanning controleren, als ik geen pomp heb met een meter of drukmeter?

Voor je gewone woon-werkfiets kun je dit goed testen, door met je hele lichaamsgewicht op het zadel te duwen. Als de achterband sterk vervormt of de velg zelfs de grond raakt, is de bandenspanning te laag.

Fietsbandenspanning check te weinig lucht
Bandenspanning controleren fiets

❓ Hebben de voor- en achterband dezelfde bandenspanning nodig?

In principe kan de achterband iets meer druk verdragen, omdat deze altijd meer belast wordt dan de voorband. Afhankelijk van de zitpositie, kan de verdeling van de belasting echter anders zijn. Op alledaagse fietsen met een rechte zitpositie, draagt het achterwiel een veel hoger percentage van het gewicht dan racefietsen.

❓ Hoe vaak moet ik de bandenspanning controleren?

Als je je fiets in het dagelijks leven gebruikt, moet je de bandenspanning ongeveer elke twee weken controleren. Als je een sportieve fietser bent, kan het geen kwaad om je bandenspanning voor elke rit te controleren.

❓ Ik kan geen lucht in mijn banden pompen, de weerstand is te hoog. Wat doe ik verkeerd?

Als je binnenband een Presta ventiel heeft, moet de kleine kartelschroef worden losgedraaid voordat je begint met pompen. Vaak heeft de metalen pin ook een klein duwtje nodig, om het ventiel los te maken. Het kan ook zijn dat het opzetstuk niet goed op het ventiel zit.

❓ Wat betekent psi en hoe kan ik psi omzetten in bar?

Psi is een drukeenheid die veel gebruikt wordt in de Verenigde Staten. De afkorting staat voor pound-force per square inch, wat zich vertaalt in "een pond druk per vierkante inch". Je kunt psi delen door 14.5, om te komen tot de in Europa gebruikte meeteenheid bar. Je vindt de meest voorkomende bar- en psi-waarden in onze bovenstaande tabel.

Red Cycling Products Big Air One pomp

Red Cycling Products Big Air One Alu Pomp, black/black (2020)

Cycling products Comapct Air

Red Cycling Products Compact Air Mini pomp drukmeter (2020)

SKS Airbuster pomp

SKS Airbuster Pompe, black 2020

SKS luchtpomp

SKS Airstep Pomp 2020

PRO Manometer Numerique

PRO drukmeter numeriek (2021)