U kunt de beveiligde pagina van PayPal niet zien?

Klik hier
om te heropenen en uw aankoop af te ronden


Crankstellen

(243 Producten)

  Merk

Gekozen:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Gebruiksdoel

Gekozen:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

  Aantal kettingbladen

Gekozen:
  •  
  •  
  •  

  Kleur

Gekozen:
  •  
  •  
  •  
  •  

  Prijs (€)

  • -
    Bevestigen

  Klantenbeoordelingen

Gekozen:
SORTEREN
Pagina1van
5
 
SORTEREN
Pagina1van
5

Racefiets Crankstel - Crankstellen speciaal voor racefietsen

Een crankstel is een essentieel fietsonderdeel. Het type crankstel moet worden afgestemd op de omgeving waar u fietst. Er is het klassieke dubbele crankstel, het triple crankstel en het compacte crankstel waarmee u steile beklimmingen goed aankunt. Het juiste crankstel is afhankelijk van wat voor soort fietser u bent: een recreatieve toerrijder of een wedstrijdrijder die onderweg verschillend terrein tegenkomt. Bikester heeft een zeer ruim assortiment crankstellen waarmee u altijd het optimale versnellingsvermogen kunt trappen.

Het crankstel bepaalt het trapvermogen tijdens het fietsen

Een crankstel bestaat uit een kruk (het verbindingsstuk tussen de trapas en het pedaal) en twee of drie kettingwielen. Dankzij de afneembare kettingwielen is het trapvermogen gemakkelijk aan te passen. Het crankstel is samen met de trapas, de fietspedalen en de ketting het aandrijfsysteem van de fiets. Het komt er dus voor u op aan om het goede crankstel op uw fiets te (laten) monteren. Het dubbele crankstel is het traditionele type. Vroeger was er vanuit het standaard verzet 42/53 een aantal kleine variaties mogelijk, maar veel meer ook niet. Vooral voor fietsen in de bergen had dit crankstel zijn beperkingen. Met de uitbreiding naar een aantal van tien tot elf kransjes achter, zijn de verschillende trapvermogens bij dit type toegenomen. Welke pedaalsnelheid u wenst bij het fietsen, wordt bepaald door het verzet dat u draait. Oftewel de verhouding tussen de hoeveelheid tanden op het kettingblad aan de voorzijde en aantal tanden op het tandwielkransje aan de achterzijde. De precieze tandwielverhouding is afhankelijk van het terrein waar u fietst. De kettingbladverhouding bij een dubbel crankstel bedraagt tegenwoordig meestal 52/49 of 52/39, waar dit bij een triple crankstel vaak 50/39/30 bedraagt en bij een compact crankstel 50/34. Er is verder ook keuze uit verschillende tandwielverhoudingen bij de cassette (de op de achteras gemonteerde groep tandkransjes) op het achterwiel. Denk aan 11-25, 11-27 of 12-30. Een cassette wordt ook wel benoemd als 9, 10 of 11 speed. Fietst u hoofdzakelijk door het Nederlandse landschap over typisch Hollandse wegen? Dan is een dubbel crankstel in de meeste gevallen de beste optie. Een verzet van 39/52 of 39/53 aan de voorkant en een cassette 11-25 aan de achterkant voldoet heel goed in het vlakke Nederland. En anders kunt u altijd nog de cassette iets wijzigen (naar bijvoorbeeld 12-30) om licht glooiend landschap beter te verteren.

Een triple of compact crankstel voldoet beter in de bergen

Indien u echt in de bergen wil gaan fietsen, is het beter om te kiezen voor een triple of compact crankstel. Een dubbel crankstel kan wel, maar dan dient uw conditie zeer goed te zijn omdat dit een grotere krachtsinspanning van u vraagt. Het triple crankstel heeft zijn oorsprong in het mountainbiken. Zoals de naam al zegt, zijn er bij dit type drie kettingbladen aan het crankstel gemonteerd. Dit merkt u in positieve zin tijdens uw fietstochten bergop. Met een triple kunt een kleiner verzet draaien, bijvoorbeeld 32/42/52 of 30/42/52. Het biedt u meer mogelijkheden indien u onderweg lastig terrein tegenkomt. De slijtage van de ketting kan door de specifieke kettingbladverhouding en de daaruit voortvloeiende omwentelsnelheid mogelijk wel iets hoger liggen dan bij de andere typen crankstellen. Ook vraagt het monteren van een triple crankstel aanpassingen van andere belangrijke fietsonderdelen als de fietsketting, derailleur en de fietsremmen. Vergeet u daarom niet om voor het noodzakelijke onderhoud het juiste fietsgereedschap bij u te hebben. Het compacte crankstel combineert de voordelen van een dubbel en een triple crankstel, maar is op zich weer heel verschillend van deze andere typen. Het kettingblad kan in vergelijking met een traditioneel crankstel veel kleiner worden geschakeld. De verhouding 34/50 wordt door vele fietsers gebruikt. Waar de professionele rijder in de meeste gevallen voor een dubbel crankstel zal kiezen, is een compact of triple crankstel voor de meer recreatieve en oudere fietser een goede beslissing. Met de triple en compact gaat geen berg u te hoog, ook al is uw kracht en uithoudingsvermogen wat minder dan bij een zwaar getrainde fietser. Als u bovendien de nodige voedingssupplementen tot u neemt, kunt u de steilste beklimmingen aan. Aandachtspunt bij een triple crankstel is dat uw knieën iets meer uit elkaar staan dan in geval u voor een dubbel of compact kiest. De meeste fietsers merken hier niets van, maar als u hierdoor oncomfortabel rijdt is het misschien verstandig een ander type crankstel uit te zoeken bij Bikester. Bikester heeft naast de mooie collectie Crankstel ook een hoogstaand en breed assortiment Fietsketting & Cassette:
  • Fietsketting
  • Kettinggeleider
  • Cassette

De juiste cranklengte is van belang om maximaal te trappen

Ook de juiste cranklengte is van groot belang om optimaal te fietsen en het maximale trapvermogen te halen. De cranklengte staat voor de afstand tussen de trapas en de pedaalas. De cranks moeten voordat u op de crossfiets, racefiets of mountainbike stapt worden aangepast aan uw lengte en lichaamsbouw. Hoe langer de lengte van uw been gemeten vanaf de binnenkant, hoe langer de cranklengte. De meest voorkomende lengte van de cranks is 172,5 millimeter. Bij de bepaling van de juiste cranklengte moet ook de grootte van de voeten worden meegenomen. Hoe groter de voeten, des te meer kracht er gezet kan worden. Dit heeft weer invloed op de noodzakelijke cranklengte. De beste cranklengte dient te worden afgestemd op uw specifieke bouw en beenlengte. Er zijn wel globale richtlijnen die de keuze voor de beste cranks wat eenvoudiger maken. Bent u tussen de 1,65 en 1,84 meter lang? Dan wordt een cranklengte van 170 millimeter aanbevolen. Maar als u langer bent dan 1,96 meter, is het beter om voor een cranklengte van 180 millimeter te kiezen. Indien uw lengte tussen 1,84 en 1,96 meter ligt, zijn er ook nog de opties van 172,5 en 175 millimeter cranklengte. Als fietser wilt u optimaal presteren en uw inspanningen zo lang mogelijk volhouden. Dan is het van belang om vooraf goed na te denken over het crankstel dat u op uw fiets wilt (laten) monteren. Dit is afhankelijk van uw bouw, lengte, conditie en de omgeving waar u gaat fietsen. U vindt bij Bikester een brede en veelzijdige collectie crankstellen, zodat u altijd een product op maat heeft en met maximaal vermogen uw kilometers kunt wegtrappen.


Klantenservice
Heeft u vragen? Neem dan contact op met onze experts!
Ma. t/m vr. 10u.-18u.
025 880850
Nieuwsbrief
Meld u nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang een kortingscode t.w.v. €10,-.
Er wachten exclusieve aanbiedingen en kortingsacties op u.4
Tevreden klanten
Bent u tevreden met onze service? Schrijf een beoordeling en help anderen!
Schrijf een beoordeling