Productomschrijving
Orbea Alma M50, olijf (savage green/bright red)
Als gevolg van knelpunten en vertragingen in wereldwijde toeleveringsketens, is het mogelijk dat de fabrikant afzonderlijke onderdelen van de oorspronkelijke specificaties heeft vervangen door onderdelen van minstens gelijkwaardige, of zelfs hogere kwaliteit. De geleverde fiets kan in individuele gevallen dus iets afwijken van de afbeeldingen in onze shop.
Ga te ver.
Prestatievoordelen zijn overal te vinden, kleine verbeteringen voor grote motoren, en ja, een beetje obsessie hoort er ook bij. Maar hoe ver is te ver? Orbea's doelen, haar concurrenten en haar creatieve instelling drijven haar altijd naar de overwinning. En als je eenmaal weet hoe zoet succes smaakt, wil je altijd meer. Hij raakt geobsedeerd om de beste te zijn. Je voelt het in je hart, in je longen, in je benen - en je herkent het in onze wielen. Alleen door de kleinste details steeds meer te perfectioneren en de grenzen van wat mogelijk lijkt achter zich te laten, kunnen zij hun grote doelen bereiken.
Dynamische structuur
De meeste torsiekrachten en zijdelingse belastingen worden geabsorbeerd door het onderste deel van het frame. De balhoofdbuis, onderbuis en liggende achtervork weerstaan de spanningen en brengen de kracht efficiënt over op het achterwiel. Hoe torsiestijver het frame, hoe meer kracht er van de benen rechtstreeks op de grond wordt overgebracht en hoe directer de krachtoverbrenging.
OMX - 830gr (M)
Orbea Monocoque X (OMX) frames zijn gebaseerd op een exclusieve combinatie van zeer modulaire en sterke koolstofvezels. Prepreg koolstofmatten worden met een laser gesneden om het materiaalgebruik en de overlappingen tot een minimum te beperken. Bovendien is het frame zorgvuldig voorgevormd om met zo weinig mogelijk carbon een optimale compressie te bereiken. Het gebruik van een mal die volledig bestaat uit geëxpandeerd polystorol (EPS) en latex inzetstukken voorkomt vouwen en holten.
Comfort
De nieuwe Alma heeft bijvoorbeeld dunnere staande achtervorken. Dankzij hun beperkte doorsnede en diameter bieden ze een sierlijke ondersteuning van de zitbuis. De bovenbuis is daarentegen bijzonder robuust aan de voorzijde van de balhoofdbuis om de torsiestijfheid te verhogen. Naar achteren toe loopt de bovenbuis echter snel taps toe om materiaal en dus gewicht te besparen.
De dempende eigenschappen van de carbon lay-up en het smalle ontwerp van de bovenbuis en staande achtervork geven de Alma een dynamisch maar soepel rijgedrag, waardoor de fiets over ruwe oppervlakken glijdt. Het effect is subtiel, maar toch merkbaar. Aan het einde van een zware race kan zo'n detail het verschil maken tussen een podiumplaats en de troostprijs.
Orbea wereldbeker geometrie
Jarenlange ontwikkeling van topklasse crosscountryfietsen hebben geleid tot de -geometrie van de Alma. De zitpositie is agressief, snel en toch comfortabel. Vergeleken met de trailgeometrie, die een beetje precisie opoffert voor het uithoudingsvermogen, is de crosscountrygeometrie ontworpen voor nauwkeurig rijden en maximale krachtoverbrenging.
OC Cockpit
Met het unieke ontwerp van het OC-stuurhoofd, de spacer en de stuurpen hebben ze Orbea's cross-country familie een compleet nieuwe, geïntegreerde look gegeven. Dit omvat ook de optionele houder voor de fietscomputer, die via een adapter compatibel is met alle gangbare merken. Het samenspel van de OC-onderdelen maakt de high-end claim van deze moderne crosscountryfietsen compleet.
Blocklock
Het Acros Blocklock 164º balhoofdstel beperkt de doorbuiging van het stuur en voorkomt zo schade aan het frame. In nauwe samenwerking met Acros konden zij de totale hoogte minimaliseren en het systeem optimaal integreren in de cockpit van hun carbon Almas.