LEVERING VOOR KERST VOOR BESTELLINGEN GEPLAATST VOOR:Kleine onderdelen tot 17.12.|Fietsen tot 14.12.|E-bikes tot 15.12.

Onderdelen vanaf 99 € gratis verzending

Gratis retourneren

Getest door fahrrad.de – GORE WEAR winterkit en tassen van AGU

fahrrad.de |

Fietsen (verder): Zelfs in november hoef je niet naar het zuiden te vliegen voor een avontuur

Als je een meerdaagse fietstocht plant, wil je natuurlijk mooi weer. Je kunt het beste in de zomer gaan als het buiten warm is en de dagen lang zijn, toch? Onze collega Felix niet.

Producttest GORE-WEAR & AGU ​​fietstassen

Hij koos bewust voor het koele, grijze november in Duitsland voor zijn micro-avontuur en wilde zelfs regenachtig weer, zodat hij een intensere ervaring kon beleven en vooral de uitrusting die hij nodig had voor zijn fietstocht echt kon testen .

In tegenstelling tot het klassieke bikepacken, waarbij je naast je slaapplaats en kookgerei naast een tent, slaapmat, slaapzak etc. ook over een slaapplaats en kookgerei beschikt, was Felix bij zijn "Solo Credit Card Ride" minimalistisch. In plaats van grote, volumineuze tassen in de vorm van stuurrol-, zadelpen- of bagagedragertassen en eventueel vorktassen op de fiets, een kleine stuurtas voorop, een mini-gereedschapstas op het zadel, een snackpakket bij de hand op de cockpit, evenals een kleine bovenbuistas en een frametas waren voor hem genoeg: een paar repen en moeren, schone kleding voor de nacht, hygiëneproducten, gereedschap en oplaadkabels. Felix droeg de rest op zijn lichaam.

Zogenaamde “creditcardritten” zijn een alternatief voor bikepacking, waarbij je zo min mogelijk meeneemt, maar alleen zoveel als absoluut noodzakelijk is. Je overnacht in een vaste accommodatie, eet meegebrachte proviand in restaurants of haalt proviand bij het tankstation en betaalt alles met je creditcard of contant. In Duitsland hebben creditcards zich nog niet gevestigd als betaalmiddel bij uitstek, vooral niet op het platteland tussen Berlijn en Hamburg.

Felix plande de route in drie etappes van 129, 118 en 77 kilometer met behulp van Komoot, waarbij desgewenst altijd accommodatie wordt voorgesteld die geschikt is voor fietsers.

Natuurlijk zijn er ook mensen die in één keer Berlijn – Hamburg rijden of in november gaan kamperen. Maar Felix wilde de reis ook gebruiken om de stress van het dagelijkse leven achter zich te laten, zonder veel bagage te hoeven sjouwen of zichzelf bloot te stellen aan andere vrijetijdsstress. In plaats daarvan wilde hij zoveel mogelijk quality time op de fiets doorbrengen - of wat Felix quality time noemt als solorijder (meestal tegen de wind in) in de natte en koude november:

Het begon op vrijdagochtend en Felix kreeg eigenlijk het weer dat hij wilde:

"Typisch novemberweer: 6 graden, bewolkte lucht en regendruppels op het raam. Het had de hele nacht geregend. Ik keek uit naar het deels dorre landschap in Brandenburg en Mecklenburg-Vorpommern, de somberheid en vooral de rust. het was nu 10 graden. Als het warmer was en de zon scheen, konden er meer reizigers verwacht worden."

Volgens de oorspronkelijke toon van Felix was er geen strijd met zijn innerlijke bastaard om het huis te verlaten, en de bekroning was het tweede ontbijt met Franzbrötchen bij zijn schoonfamilie in Hamburg op zondagochtend.

Tourplanning voor de GORE & AGU ​​producttest

Tussendoor was er echter zo'n 300 kilometer wind, regen en kou. Lees hieronder hoe het onze zeer gemotiveerde ‘slechtweerchauffeur’ verging.

Mensen en materiaal

Felix werkt als social media manager bij fahrrad.de en is samen met zijn collega Robin verantwoordelijk voor alle content op social media. Hij zal daar graag al uw zorgen uit handen nemen. De gepassioneerde sporter rijdt twee keer per week op zijn racefiets, grindfiets of stadsfiets. Daarnaast maakt hij regelmatig langere fietstochten en in de zomer maakt hij ongeveer één keer per maand een overnachter, dat wil zeggen een fietstocht met overnachting in een tent of hotel.

Er mag geen twijfel over bestaan ​​dat Felix de ontberingen van de tour zou kunnen doorstaan, maar de uitrusting bepaalt ook de vreugde en het verdriet van de reis. Hier leest u of de winterset van GORE WEAR en de fietstassen van AGU de klimatologische en logistieke eisen hebben kunnen weerstaan.

AGU fietstassen uit de Venture Reflection serie

AGU Venture Reflection fietstassen

Felix ontving de tassen van het Nederlandse merk AGU pas kort voor de tour. In eerste instantie was de relatief lage prijs positief. Ook het ontwerp sprak aan en Felix was vooral onder de indruk van het reflecterende materiaal qua zichtbaarheid.

Alle tassen zijn gemaakt van 100% gerecycled Greensphere polyester. Dit materiaal en de robuuste YKK-rits zijn waterafstotend, maar dat is het probleem, tenminste als je tocht niet alleen een beetje motregen omvat, maar ook hevige regenbuien of constante regen, zoals het geval was bij Felix. Uiteraard is het ook afhankelijk van waar de tassen op de fiets worden geplaatst. Terwijl de frametas niet zo nat werd vanwege de relatief beschermde positie in de framedriehoek, konden de meer blootgestelde bovenbuis en stuurtas het water niet langer buiten houden na 45 minuten aanhoudende regen. Dus als u weet dat u in constante regen zult rijden, moet u tassen kopen die expliciet als waterdicht zijn gelabeld, van een merk dat gespecialiseerd is in bikepacking. Deze kosten echter ook twee tot drie keer zoveel. Als alternatief kunt u de inhoud van uw tassen ook in een plastic zak of droge zak doen.

Ook de eenvoudige en veelzijdige bevestigingsmogelijkheden van AGU met klittenband en riemen bleken zowel een zegen als een vloek te zijn. Dankzij het modulaire systeem kunnen de tassen eenvoudig aan vrijwel elk frame worden bevestigd, ongeacht de buisdiameter. Er zijn geen schroefpunten of kliksystemen nodig, maar de tassen zijn dan onstabiel en kunnen tijdens het rijden wegglijden. Als je bijvoorbeeld de frame- en bovenbuistassen aan elkaar monteert, krijg je niet genoeg spanning op het systeem.

En uiteraard moeten de tassen qua maat of lengte passen. Helaas was de frametas van Felix iets te lang voor zijn frame 56 en moest hij de punt iets indrukken: een constructie die tijdens het rijden loskwam en ervoor zorgde dat de tas opzij uitstak.

Ook de afmetingen en plaatsing van het snackpakket klopten voor Felix niet helemaal. Het koord om hem te sluiten was te lang en de afstand tussen de bevestigingsband en de band was te klein. Dit is waarschijnlijk geen probleem op een grindfiets met meer bandenspeling, maar op een racefiets is het wel zo dat als er vuil aan de mix wordt toegevoegd, de zaken krap worden. Er zijn maar twee opties: óf het passend maken door te improviseren en te sleutelen, zoals Felix deed, óf de afmetingen van de tassen in relatie tot de framegeometrie zorgvuldig controleren voordat je ze koopt.

Alle tassen van AGU scoorden echter punten met doordachte details, zoals uitneembare vakverdelers of mesh buitenvakken om de inhoud beter te sorteren en spullen aan de buitenkant te plaatsen die je altijd bij de hand wilt hebben.

Bevestiging van de AGU fietstas

Wat had Felix waar opgeslagen?

Inhoud van de bovenbuistas

De Venture bovenbuistas Reflection heeft een inhoud van 0,7 liter en bevat alle kabels en batterijen voor de elektronica en kettingwas.

Inhoud van de Bar-Bag stuurtas

Felix kon zijn regenjas, sleutels, waardevolle spullen, koptelefoon en mond- en neusmasker opbergen in de Venture Bar Bag stuurtas met een inhoud van ongeveer twee liter. De tas is kleiner dan veel handtassen en met de meegeleverde draagriem kun je hem ook als schoudertas gebruiken. Een extra vakje aan de voorkant zorgt voor nog meer orde en aan de lussen kun je ook een lamp of andere voorwerpen bevestigen.

Inhoud van het snackpakket

Het Venture Snack Pack bevat één liter en Felix had zijn proviand erin opgeborgen. Tijdens het fietsen heeft hij het liefst zijn eten vlak voor zijn neus. Dit is niet alleen belangrijk voor hem omdat hij er snel kan komen, maar ook omdat hij niet kan "vergeten" iets te eten. Vooral op een reis als deze kan dit leiden tot verhongering, dat wil zeggen een snelle daling van de bloedsuikerspiegel. Er was ook ruimte voor een desinfecterende spray in het buitenste gaasvak.

Inhoud van de frametas

Met een inhoud van 5,5 liter was de Venture Tube frametas de grootste tas op de fiets. Felix had zijn wisselkleding voor de nacht opgeborgen, inclusief lichte schoenen en artikelen voor persoonlijke hygiëne, evenals een boek voor het vermaak van de avond.

Ter vergelijking: de tassen van Felix hadden een totaalvolume van minder dan tien liter, terwijl bikepackers gemakkelijk met vier keer zoveel volume reizen. Alleen al in een klassieke fietstas of stuurrol past ongeveer 20 liter.

Nu gaan we eindelijk op pad met onze minimalist. Het avontuur begint direct voor de deur.

Etappe 1: van Berlijn-Moabit naar Bälow bij Wittenberge - 129 kilometer

Het weer tijdens producttesten van GORE-WEAR- en AGU-tassen

Na het ontbijt rolt Felix Berlijn uit in een ontspannen richting noordwest via Tegel en Spandau. Na twee uur zit hij in de flow, maar vergeet ook de koffiestops niet. Met voldoende cakekracht vervolgen we onze weg richting de Havel en de Elbe. De wegen zijn doorgaans niet erg druk of er zijn goede fietspaden die ook door racefietsen gebruikt kunnen worden. De planning met Komoot werkte hier betrouwbaar. Zijn poëtische commentaar op het onderwerp weer, flora en fauna:

"Het was duidelijk dat de wind om mijn oren zou waaien, maar daar had ik echt zin in: mijn hoofd leegmaken en mijn gedachten de vrije loop laten. Ik genoot van de uitgestrektheid die Mecklenburg-Vorpommern met zich meebrengt. Alleen velden ver en breed, de dieren in hun natuurlijke habitat en altijd aan mijn linkerkant: de Elbe. Het weer was de hele dag gevarieerd en had alles wat een november te bieden heeft. Eerst was het grijs en koud. De zon vocht zich er doorheen, daarna regen Vanaf het begin van de middag kwamen de felle kleuren weer tevoorschijn, toen de zon weer verscheen voor de duisternis. De bomen lichtten op in de mooiste en meest uiteenlopende herfstkleuren en vormden een geweldige afsluiting van de eerste dag van mijn reis naar Hamburg.

Omdat november voor veel pensions al buiten het hoofdreisseizoen valt, werkte Felix goed met de strategie om zich altijd ongeveer een uur voor de geplande aankomst bij de accommodatie te melden, zodat alles klaar was voor de overnachting.

Zorgde de fietskleding van GORE WEAR ervoor dat Felix de rit relatief droog en warm overleefde?

Het wintertenue van GORE-WEAR

Felix kende GORE WEAR kleding voorheen alleen van het hardlopen en hij was altijd zeer tevreden over de kwaliteit. Hij had eerder de GORE WEAR-fietscollectie gedragen die hier werd getest op drie korte ritten van 60-70 kilometer.

Als het niet hevig regende, droeg Felix tijdens zijn epische rit een combinatie van een Windstopper-basislaag met lange mouwen en een C5 thermische trui met lange mouwen, zelfs bij temperaturen van 8 graden.

GORE-WEAR fietskleding

Het ondershirt was een perfecte aanvulling op de trui: het was niet alleen een verwarmende eerste laag kleding, het bood ook op de juiste plaatsen voldoende bescherming tegen de wind dankzij de elastische windstopper-inzetstukken aan de voorkant, de mouwen, over de schouders en in de nieren. gebied. Het gevoel was aangenaam zacht. Felix geeft op zulke tochten zelfs de voorkeur aan Merino-producten, omdat ze zelfs na enkele dagen gebruik niet meer ruiken. Maar de basislaag van synthetische vezels was op de derde dag nog steeds draagbaar zonder een reukbelemmering te zijn voor de mensen om me heen, ook al kwam Felix er onderweg niet al te veel tegen. Het enige kritiekpunt was dat hij de kou op zijn rug voelde als hij langere tijd pauzeerde, bijvoorbeeld om foto's te maken. In deze situaties kan het zweet niet snel genoeg worden afgevoerd, zoals anders het geval zou zijn tijdens het rijden.

Felix vond de look van de C5 thermotrui meteen leuk met zijn eenvoudige ontwerp in elegant grijs met oranje accenten. Niettemin heeft het alle details die hij wilde voor lange etappes bij herfstweer: reflecterende elementen, hier in de vorm van een zwarte reflextransferprint, verwarming, functioneel materiaal en grote achterzakken waarin alles kon worden opgeborgen wat hij bij de hand wilde hebben. Een vak met ritssluiting zorgde voor een veilige opslag van waardevolle spullen en een mesh-inzetstuk voorkwam dat de tassen doorzakken als ze volledig gevuld waren. Het elastische materiaal, dat dunner is aan de zijkanten en onder de armen, zorgde ondanks de aerodynamische snit voor voldoende bewegingsvrijheid. Als Felix daadwerkelijk geïnteresseerd was geweest in aerodynamische voordelen, had hij de trui een maat kleiner kunnen nemen. In dit geval adviseert hij maat L als je slank bent met een lengte van 1,88 meter. Verdere voordelen van het gestroomlijnde ontwerp waren de langere achterkant, langere mouwen en een opstaande kraag, die allemaal ook meer bescherming tegen de kou boden. Niettemin zit er onder de achterzakken een mesh-inzet voor optimale ventilatie en een zoom met zelfklevend rubber om te voorkomen dat het shirt omhoog kruipt.

GORE-WEAR thermische kleding

Over het geheel genomen was Felix zeer tevreden over de combinatie van Windstopper-basislaag en thermische jersey en "verbaasd over hoe weinig textiel je door de maand november kunt fietsen."

Etappe 2: van Bälow naar Bleckede - 118 kilometer

Na een stevig ontbijt in de accommodatie bij een vriendelijke gastvrouw die blij was in november een fietser te mogen ontvangen, moet Felix eerst nog even opwarmen in de koele ochtendlucht. Hij weet uit ervaring: “De eerste minuten op de fiets zijn op zulke ochtenden altijd het moeilijkst. Het knusse huis uit, de kou in. Je mag je niet te warm aankleden, anders moet je je kleren uittrekken bij de volgende bocht weer rechts." Een basislaag en thermische jersey op het bovenlichaam zijn dus weer voldoende.

Felix blijft genieten van de eenzaamheid op de fiets, alleen onderbroken door eetpauzes in bakkerijen en restaurants, waar hij een paar woorden wisselt met de lokale bevolking. Zijn strategie: "Op langere dagen is het voor mij altijd goed om af en toe van de fiets te stappen, te sporten of verstandig te eten in plaats van energiegels in mezelf te knijpen. We zijn niet aan een wedstrijd bezig." Zijn pauzeplekken heeft hij vooraf al uitgezocht omdat "het enerzijds voorpret schept en anderzijds onnodig zoeken naar cafés/restaurants voorkomt."

Omstreeks 16.00 uur arriveert hij bij het Elbhotel in Bleckede, niet voordat hij een totaal onverwachte helling van 13 procent moet overwinnen. Na een grijze dag met veel tegenwind is hij blij met een avondje tv kijken in het hotel – zoiets doet hij thuis nooit!

Etappe 3: van Bleckede naar Hamburg-Poppenbüttel - 77,4 kilometer

Na een heerlijk ontbijt met uitzicht op de Elbe en nog een leuk gesprek met de hoteleigenaar, vertrekt Felix aan de laatste etappe: “Ik heb de tocht bewust zo gepland dat ik op de derde dag minder kilometers op de teller had zodat ik mijn doelen bereiken Mijn schoonouders komen niet helemaal uitgeput aan en we kunnen 's middags samen iets ondernemen. De echte reden voor mijn reis is eigenlijk een frisse, warme Franzbrötchen op de plaats van bestemming."

Hoewel de zon zelfs even scheen, begroette de stad Hamburg Felix met een hevige regenbui.

Duurtest voor het Endure-regenjack en de C5+ thermische koersbroek van GORE WEAR

GORE-WEAR waterdichte regenjas

De Endure-jas heeft alles wat Felix verlangde van een regenjas in deze prijsklasse (229,95 EUR): duurzame waterdichtheid, zakken voor het opbergen van de belangrijkste spullen zodat hij niet onder de jas hoeft te reiken, en een klein pakformaat. Toch werden zijn verwachtingen vele malen overtroffen: "De kwaliteit en afwerking van de regenjas is absoluut geweldig. Ultralicht en van hoge kwaliteit!" Hij was vooral positief verrast door de capuchon: "Ik vind vooral dat de verstelbare capuchon goed gemaakt is en daardoor extra bescherming biedt tegen de elementen. Hij is gemakkelijk aan en uit te trekken van de helm." Bovendien beperkt het het zicht niet en blijft het op zijn plaats als Felix zijn hoofd draait.

Het GORE-TEX PACLITE Plus-materiaal zorgt voor een zeer kleine verpakkingsgrootte en is toch robuust. De jas kan eenvoudig worden opgerold in de eigen linkerzak en u krijgt een klein pakketje voor in uw jerseyzak of stuurtas.

De belangrijkste vraag is natuurlijk: houdt het stand? En hoe! Urenlang! Felix kon de Hamburgse ‘regendruppels van zijn jas zien rollen’.

GORE-WEAR thermische fietsbroek

Deze laatste werkte ook met de C5+ thermische koersbroek met WINDSTOPPER- en DWR-impregnatie in het zitgedeelte, maar alleen bij motregen en voor een korte tijd. Maar dat is zeker wat de fabrikant bedoelde, want het is geen regenbroek, maar ‘slechts’ een verwarmende, deels winddichte broek met spatbescherming. Naast het WINDSTOPPER-materiaal zorgde ook de zachte thermische voering voor warmte, zoals Felix kan bevestigen. De compressiestof ondersteunde ook de spieren. Felix hield ook van de goede pasvorm, de zekere robuustheid van de broek en vooral de sneldrogende eigenschappen. De nattigheid kan dus niet lang aanhouden na de motregen en voor een activiteit waarbij je benen constant in beweging zijn, is dat waarschijnlijk beter dan een volledig waterdichte, ritselende regenbroek.

En hoe zit het met het hart van elke fietsbroek? Quote Felix: "De ademende broekzeem met WINDSTOPPER Cup-technologie voelde zeer comfortabel aan en zorgde voor een pijnvrije rit (zes uur per dag)."

Kortom, volgens Felix worden alle geteste producten aangeboden tegen een zeer eerlijke prijs-prestatieverhouding, voldoen ze aan alle verwachtingen of overtreffen ze soms zelfs en zijn ze tot in het kleinste detail doordacht. De investering is echter alleen de moeite waard als je echt wilt rijden bij temperaturen onder de 10 graden en soms bij regenachtig weer.

Met het doel voor ogen en perfect uitgerust worden de laatste kilometers kinderspel: "45 minuten aanhoudend regenen naar de eindbestemming en ik heb nog nooit zoveel plezier gehad tijdens het rijden in de regen als op dat moment."

Uiteindelijk was de reis de bestemming - ook al stond de Franzbrötchen al op het bord te wachten toen we aankwamen.

De conclusie van Felix over zijn micro-avontuur is: "Vooral voor korte reizen als deze is een creditcardrit, al dan niet solo, een geweldige manier om een ​​klein avontuur te beleven, veel tijd in de frisse lucht door te brengen en nieuwe hoekjes te zien. Duitsland leren kennen Met minder uitrusting kunt u stressvrij en flexibeler reizen en met meer ontspanning meer kilometers afleggen."

Natuurlijk is het, vooral in de winter, prettiger om in een warme accommodatie te slapen. Probeer het maar eens: met een beetje planning met behulp van platforms als Komoot, geschikte uitrusting en gevoel voor avontuur, voelt een lang weekend als een hele week vakantie. Je kunt het beste direct vanaf de voordeur fietsen. Je zult versteld staan ​​hoe vegetatie, architectuur en weer binnen slechts honderd kilometer veranderen.

Conclusie van de AGU & GORE-producttest


Ontdek nu:

Fietstassen | Fietskleding

Vorige Volgende