-
Shimano Acera FC-M361 crank 42/32/22 met kettingkastring zwart
Verkoopprijs €3499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano FC-TY501 crankstel 6/7/8-speed 42-34-24 tanden zwart
Verkoopprijs Van €2199Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Deore MTB FC-M6000 crankstel 3x10-speed 40-30-22 tanden zwart
Verkoopprijs €10899Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano FC-TY501 crankstel 6/7/8-speed 42-34-24 tanden met kettingkastring zilver
Verkoopprijs Van €2299Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Acera FC-M361 crankstel 48/38/28 zwart
Verkoopprijs Van €4699Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano FC-TY501 crankstel 6/7/8-speed 48-38-28 tanden met kettingkastring zilver
Verkoopprijs €2399Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano TL-FC 10 crankverwijderaar voor vierkante cranks
Verkoopprijs €1499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano FC-TY301 crankstel vierkant 6/7/8-speed 42/34/24 tanden zwart
Verkoopprijs €2299Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano GRX FC-RX610 1x12-speed 40 tanden
Verkoopprijs €11999Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
ACID crankstel MTB PRO 32T CL50mm
Reguliere prijs €8995Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Deore FC-M5100 crankstel 1x10/11-speed 32T
Verkoopprijs Van €5699Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
ACID crank MTB HYBRID (ISIS / GEN4)
Reguliere prijs €4995Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Sora FC-R3000 crankstel 2x9-speed 50-34 tanden zwart/grijs
Verkoopprijs €9499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Deore FC-M5100 crankstel 2x11-speed 26/36T 48,8 mm
Verkoopprijs €6299Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Acera FC-M361 crankstel 42/32/22 zwart
Verkoopprijs €4499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4000-1 crankstel 9/10/11-speed 40T
Verkoopprijs €3499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4000-1 crankstel 9/10/11-speed 32T
Verkoopprijs €3499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano ESSA FC-U2000 7/8-speed 40 tanden
Verkoopprijs €2499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4000-2B crankstel 9/10/11-speed 36-22T
Verkoopprijs €2399Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano GRX FC-RX610 2x12-speed 46-30 tanden
Verkoopprijs €11999Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4010-2 crankstel 9/10/11-speed 36-22T
Verkoopprijs Van €3099Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U6000-2 crankstel 9/10-speed 46-30T
Verkoopprijs €6199Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4010-2 crankstel 9/10/11-speed 40-26T
Verkoopprijs €3099Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U6000-1 crankstel 9/10/11-speed 40T met kettingkast
Verkoopprijs €5999Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U6000-2 crankstel 9/10-speed 46-30T met kettingkast
Verkoopprijs Van €6499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4010-2 crankstel 9/10-speed 40-30T
Verkoopprijs €3699Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4000-2 crankstel 9/10/11-speed 40-26T
Verkoopprijs €2399Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Deore FC-M4100 crankstel 2x10-speed 26/36T 48,8 mm
Verkoopprijs €5899Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Deore FC-M6120 crankstel 1x12-speed 32T
Verkoopprijs €9999Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano FC-MT510-1 crankstel 12-speed 30 tanden
Verkoopprijs €7799Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U8000-2 crankstel 11-speed 46-32T
Verkoopprijs €16999Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4010-2 crankstel 9/10-speed 46-30T
Verkoopprijs €3699Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4010-2 crankstel 9/10-speed 40-30T met kettingkast
Verkoopprijs €3899Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U6000-1 crankstel 9/10/11-speed 30T
Verkoopprijs €5499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Claris FC-R2000 crankstel 2x8-speed 50-34 tanden grijs
Verkoopprijs €7699Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U6000-1 crankstel 9/10/11-speed 40T
Verkoopprijs €5499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U8000-1 crankstel 9/10/11-speed 42T
Verkoopprijs €15999Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano SLX FC-M7100-1 crankstel 12-speed zonder kettingblad zwart
Verkoopprijs €9499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4010-2B crankstel 9/10/11-speed 36-22T
Verkoopprijs €3099Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano FC-MT510-1 crankstel 12-speed 32 tanden
Verkoopprijs €7799Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Deore FC-M6100 crankstel 1x12-speed 32T
Verkoopprijs €9999Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4010-2 crankstel 9/10/11-speed 40-26T met kettingkast
Verkoopprijs €3299Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4000-1 crankstel 9/10/11-speed 30T
Verkoopprijs €3499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4000-2 crankstel 9/10/11-speed 36-22T
Verkoopprijs €2399Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4000-1 crankstel 9/10/11-speed 42T
Verkoopprijs €3499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Cues FC-U4000-2 crankstel 9/10/11-speed 40-26T met kettingkast
Verkoopprijs €2499Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano Ultegra FC-R8100 crankstel 2x12-speed 52-36T
Verkoopprijs €24999Eenheid prijs /Niet beschikbaar -
Shimano FC-T521 crankstel zwart
Verkoopprijs €9499Eenheid prijs /Niet beschikbaar
Crankstellen in allerlei soorten en maten
Een crankstel is een essentieel fietsonderdeel. Het type crankstel moet worden afgestemd op de omgeving waar je fietst. Er is het klassieke dubbele crankstel, het triple crankstel en het compacte crankstel waarmee je steile beklimmingen goed aankunt. Het juiste crankstel is afhankelijk van wat voor soort fietser je bent: een recreatieve toerrijder of een wedstrijdrijder die onderweg verschillend terrein tegenkomt. Bikester heeft een zeer ruim assortiment crankstellen waarmee je altijd het optimale versnellingsvermogen kunt trappen.
Het crankstel bepaalt het trapvermogen tijdens het fietsen
Een crankstel bestaat uit een kruk (het verbindingsstuk tussen de trapas en het pedaal) en twee of drie kettingwielen. Dankzij de afneembare kettingwielen is het trapvermogen gemakkelijk aan te passen. Het crankstel is samen met de trapas, de fietspedalen en de ketting het aandrijfsysteem van de fiets. Het komt er dus op aan om het goede crankstel op je fiets te (laten) monteren.Het dubbele crankstel is het traditionele type. Vroeger was er vanuit het standaard verzet 42/53 een aantal kleine variaties mogelijk, maar veel meer ook niet. Vooral voor fietsen in de bergen had dit crankstel zijn beperkingen. Met de uitbreiding naar een aantal van tien tot elf kransjes achter, zijn de verschillende trapvermogens bij dit type toegenomen.Welke pedaalsnelheid je wenst bij het fietsen, wordt bepaald door het verzet dat je draait. Oftewel de verhouding tussen de hoeveelheid tanden op het kettingblad aan de voorzijde en aantal tanden op het tandwielkransje aan de achterzijde. De precieze tandwielverhouding is afhankelijk van het terrein waar je fietst. De kettingbladverhouding bij een dubbel crankstel bedraagt tegenwoordig meestal 52/49 of 52/39, waar dit bij een triple crankstel vaak 50/39/30 bedraagt en bij een compact crankstel 50/34. Er is verder ook keuze uit verschillende tandwielverhoudingen bij de cassette (de op de achteras gemonteerde groep tandkransjes) op het achterwiel. Denk aan 11-25, 11-27 of 12-30. Een cassette wordt ook wel benoemd als 9, 10 of 11 speed.Fiets je hoofdzakelijk door het Nederlandse landschap over typisch Hollandse wegen? Dan is een dubbel crankstel in de meeste gevallen de beste optie. Een verzet van 39/52 of 39/53 aan de voorkant en een cassette 11-25 aan de achterkant voldoet heel goed in het vlakke Nederland. En anders kun je altijd nog de cassette iets wijzigen (naar bijvoorbeeld 12-30) om licht glooiend landschap beter te verteren.
Een triple of compact crankstel voldoet beter in de bergen
Indien je echt in de bergen wil gaan fietsen, is het beter om te kiezen voor een triple of compact crankstel. Een dubbel crankstel kan wel, maar dan dient je conditie zeer goed te zijn omdat dit een grotere krachtsinspanning van je vraagt. Het triple crankstel heeft zijn oorsprong in het mountainbiken. Zoals de naam al zegt, zijn er bij dit type drie kettingbladen aan het crankstel gemonteerd. Dit merk je in positieve zin tijdens je fietstochten bergop. Met een triple kun je een kleiner verzet draaien, bijvoorbeeld 32/42/52 of 30/42/52. Het biedt meer mogelijkheden indien je onderweg lastig terrein tegenkomt.De slijtage van de ketting kan door de specifieke kettingbladverhouding en de daaruit voortvloeiende omwentelsnelheid mogelijk wel iets hoger liggen dan bij de andere typen crankstellen. Ook vraagt het monteren van een triple crankstel aanpassingen van andere belangrijke fietsonderdelen als de fietsketting, derailleur en de fietsremmen. Vergeet u daarom niet om voor het noodzakelijke onderhoud het juiste fietsgereedschap bij je te hebben.Het compacte crankstel combineert de voordelen van een dubbel en een triple crankstel, maar is op zich weer heel verschillend van deze andere typen. Het kettingblad kan in vergelijking met een traditioneel crankstel veel kleiner worden geschakeld. De verhouding 34/50 wordt door vele fietsers gebruikt.Waar de professionele rijder in de meeste gevallen voor een dubbel crankstel zal kiezen, is een compact of triple crankstel voor de meer recreatieve en oudere fietser een goede beslissing. Met de triple en compact gaat geen berg te hoog, ook al is je kracht en uithoudingsvermogen wat minder dan bij een zwaar getrainde fietser. Als je bovendien de nodige voedingssupplementen tot je neemt, kun je de steilste beklimmingen aan. Aandachtspunt bij een triple crankstel is dat je knieën iets meer uit elkaar staan dan in geval je voor een dubbel of compact kiest. De meeste fietsers merken hier niets van, maar als je hierdoor oncomfortabel rijdt is het misschien verstandig een ander type crankstel uit te zoeken bij Bikester.Bikester heeft naast de mooie collectie Crankstel ook een hoogstaand en breed assortiment fietsketting & Cassette:
- Fietsketting
- Kettinggeleider
- Cassette
De juiste lengte is van belang om maximaal te trappen
Ook de juiste cranklengte is van groot belang om optimaal te fietsen en het maximale trapvermogen te halen. De cranklengte staat voor de afstand tussen de trapas en de pedaalas. De cranks moeten voordat je op de crossfiets, racefiets of mountainbike stapt worden aangepast aan uw lengte en lichaamsbouw. Hoe langer de lengte van uw been gemeten vanaf de binnenkant, hoe langer de cranklengte. De meest voorkomende lengte van de cranks is 172,5 millimeter. Bij de bepaling van de juiste cranklengte moet ook de grootte van de voeten worden meegenomen. Hoe groter de voeten, des te meer kracht er gezet kan worden. Dit heeft weer invloed op de noodzakelijke cranklengte.De beste cranklengte dient te worden afgestemd op uw specifieke bouw en beenlengte. Er zijn wel globale richtlijnen die de keuze voor de beste cranks wat eenvoudiger maken. Ben je tussen de 1,65 en 1,84 meter lang? Dan wordt een cranklengte van 170 millimeter aanbevolen. Maar als je langer bent dan 1,96 meter, is het beter om voor een cranklengte van 180 millimeter te kiezen. Indien je lengte tussen 1,84 en 1,96 meter ligt, zijn er ook nog de opties van 172,5 en 175 millimeter cranklengte.Als fietser wil je optimaal presteren en je inspanningen zo lang mogelijk volhouden. Dan is het van belang om vooraf goed na te denken over het crankstel dat je op je fiets wilt (laten) monteren. Dit is afhankelijk van uw bouw, lengte, conditie en de omgeving waar je gaat fietsen. Je vindt bij Bikester een brede en veelzijdige collectie crankstellen, zodat je altijd een product op maat heeft en met maximaal vermogen je kilometers kunt wegtrappen.