LEVERING VOOR KERST VOOR BESTELLINGEN GEPLAATST VOOR:Kleine onderdelen tot 17.12.|Fietsen tot 14.12.|E-bikes tot 15.12.

Onderdelen vanaf 99 € gratis verzending

Gratis retourneren

Welke fietshelm past bij mij?

Met de juiste hoofdbescherming ben je veiliger onderweg

Als u fietst, moet u een helm dragen. Dit is gemakkelijker dan ooit omdat helmen nu lichter, comfortabeler en veiliger zijn dan ooit tevoren. Zelfs tegen lagere prijzen kun je goed passende en mooie helmen kopen in elke denkbare stijl en voor elk type fiets. Het vinden van de juiste hoofddeksels voor jouw fiets kan echter soms lastig zijn door de vele modellen en opties. Deze fietshelmadviseur is bedoeld om u uit te leggen waar u op moet letten bij het kopen van een fietshelm en om u beter uw weg te helpen vinden in het enorme aanbod.

Inhoud 

Ontdek alle fietshelmen

Maat en pasvorm van de helm

Hoe goed een helm je beschermt, hangt niet alleen af ​​van de technische kenmerken, maar ook van hoe hij op je hoofd zit. Een goed passende helm moet goed aansluiten op het hoofd, zonder enige druk te veroorzaken. Om de juiste maat fietshelm voor jou te vinden, heb je je hoofdomtrek nodig. Meet hiervoor iets boven de oren, in het midden van het voorhoofd en rond het hoofd met een meetlint. Wanneer u een helm aanschaft, vindt u op de productpagina meestal een maattabel met de hoofdomtrekken voor elke aangeboden maat.

Sommige goedkopere helmen zijn slechts in één maat verkrijgbaar. Onze ervaring is dat deze helmen dankzij de verstelmogelijkheden met riempjes en draaiknoppen ook prima passen als je een middelgroot hoofd hebt. Als deze bijzonder groot is, bijzonder klein of een ongebruikelijke vorm heeft die afwijkt van het gemiddelde, kunnen deze helmen niet alleen oncomfortabel zijn, maar ook niet de nodige bescherming bieden. In het ergste geval kan een slecht passende helm zelfs een extra risico op letsel opleveren.

Soorten fietshelmen

Van gestroomlijnde modellen voor racefietsen tot komvormige skatehelmen, er zijn vele soorten fietshelmen voor elke toepassing. Om te classificeren verdelen we helmen over het algemeen in drie hoofdcategorieën: trekking-/stadshelmen, mountainbike- en racefietshelmen. Natuurlijk zijn er ook helmen voor kinderen.

Trekkinghelm / stadshelm Foto: ABUS

Trekking-/stadshelmen

Trekking-/stadshelmen hebben meestal een eenvoudig, praktisch ontwerp dat is ontwikkeld voor de stadsjungle. Veel van deze helmen gaan tot over de oren. Ventilatie is hier niet zo belangrijk, omdat je je in de stad of tijdens tochten zelden zo zwaar zult inspannen dat je gaat zweten. Bij slecht weer is een kleine paraplu handig om regendruppels uit je ogen of bril te houden. Als je veel toert buiten de stad, zoek dan naar een meer gesloten ontwerp of insectennetten in de ventilatieopeningen aan de voorkant. Een wesp die in je helm kruipt en er niet meer uit kan komen, is geen prettige ervaring. Sommige modellen bieden naast het achterlicht op de fiets verlichting aan de achterkant om je beter zichtbaar te maken voor andere weggebruikers.

Als je door de stad fietst, hoef je natuurlijk geen speciale helm te dragen - veel fietsers dragen hun mountainbike- of racefietshelm ook in het dagelijks leven of tijdens ontspannende tochten en zijn er helemaal tevreden mee.

Trekking- en stadshelmen

Mountainbike helm Foto: bel

Mountainbike helmen

Er zijn verschillende soorten mountainbikehelmen. Voor agressief downhill gebruik en enduro racen dragen de meeste rijders een integraalhelm (ook wel integraalhelm genoemd) met een vaste kinbeugel, die maximale bescherming biedt bij een val. Omdat deze helmen echter vaak zwaar zijn, het snel warm wordt en het gezichtsveld beperken, gebruiken veel mountainbikers halfschaalhelmen met verhoogde achterkant van het hoofdbescherming en soms de mogelijkheid om een ​​kinbeschermer te bevestigen voor dagelijks trailgebruik.

In de crosscountrysector lijken de helmen meer op racefietshelmen, maar hebben meestal een (soms afneembaar) vizier ter bescherming tegen takken en bescherming aan de achterkant van het hoofd die verder naar beneden is getrokken ten opzichte van racefietsmodellen. Ze moeten licht en goed geventileerd zijn.

Voor dirt jumpen (en ook BMX) zijn de helmen eenvoudiger ontwerpen die oorspronkelijk zijn ontwikkeld voor skateboarden. Tegenwoordig worden veel van deze helmen ook geleverd met interne maataanpassingssystemen.

Mountainbike helmen

Racefiets helm Foto: Endura

Racefietshelmen

Naast de beschermende werking zijn pasvorm en comfort, aerodynamica, gewicht en ventilatie belangrijke factoren waar je op een racefiets rekening mee moet houden. Welke van deze factoren voor u bijzonder belangrijk zijn, hangt af van u en uw rijstijl. Een zo efficiënt mogelijke ventilatie (idealiter gecombineerd met een goede zweetafvoer) door grote openingen is vooral belangrijk als je regelmatig lange beklimmingen maakt. Door het ontbreken van harde wind ben je aangewezen op je helm.

Aerodynamisch gezien bereikt een geoptimaliseerde helm bijna hetzelfde effect als hoge aerowielen - voor een fractie van de prijs. Je kunt deze factor echter aan het einde van de lijst zetten als je alleen voor de lol op een racefiets rijdt. Aerohelmen zijn echter vaak niet optimaal geventileerd. Duurdere helmen beheersen de balans tussen aerodynamica en ventilatie doorgaans iets beter en zijn meestal zelfs lichter.

Racefietshelmen

Kinderhelmen Foto: ABUS

Kinderhelmen

Kinderen lopen in principe een groter risico om op de fiets te vallen, omdat ze nog niet het overzicht en de controle over de fiets hebben die een volwassene wel heeft. Voor hen is een helm bijzonder nuttig (en in Oostenrijk zelfs verplicht tot de twaalfde verjaardag van het kind). Net als bij fietsen geldt dit ook en vooral voor helmen: kinderen zijn niet alleen gekrompen volwassenen, ze hebben speciale behoeften. Bij beschermingsmechanismen zijn ze minder duidelijk aanwezig, omdat ze sowieso op hetzelfde niveau zouden moeten liggen als helmen voor volwassenen. Maar let vooral op een eenvoudig te bedienen sluitsysteem (eventueel met magnetische gesp) en veel speelruimte in het maatverstelsysteem waardoor de helm na korte tijd niet meer past. Koop de helm in geen geval bewust een maat te groot, zodat het kind er “in kan groeien”. Een te grote helm beschermt niet zo goed als een helm die past.

Kinderhelmen

In-mold versus shell-helmen

Fietshelmen worden hoofdzakelijk in twee verschillende processen geproduceerd. Beide processen kunnen veilige helmen opleveren, maar ze verschillen in prijs, ventilatie en gewicht. Bij de doorgaans goedkopere schaalhelmen worden de buitenschaal en het hardschuim in twee afzonderlijke stappen vervaardigd en vervolgens met elkaar verbonden. De schaal moet relatief dik zijn, wat een goede bescherming biedt tegen lekrijden, maar is uiteraard ook zwaarder. Hardshellhelmen zijn de juiste keuze voor bepaalde mountainbikedisciplines zoals dirt jumpen en BMX. Door hun vaak vrij gesloten vorm kunnen ze ook schitteren in de stad, waar ventilatie niet zo belangrijk is en de helm wat meer moet kunnen weerstaan.

De meeste helmen in ons assortiment worden vervaardigd met behulp van het iets complexere in-mold-proces . Bij dit spuitgietproces wordt een buitenschaal met het harde schuim gevormd en in één mal gelast (vandaar de naam). Hierbij kan de schaal dunner zijn, waardoor de helmen lichter zijn. Daarnaast kunnen met deze productiewijze ook complexere vormen, zoals ventilatieopeningen, worden gerealiseerd. In-mold helmen zijn doorgaans iets duurder dan schaalhelmen, maar zijn ook lichter en beter geventileerd.

Uitrusting van helmen

Proefzegel voor fietshelmen

Alle helmen die in Europa als fietshelm worden verkocht, moeten voldoen aan de eisen van EN 1078. Dit geeft aan dat ze zo zijn ontworpen dat ze uw gezichtsveld niet te veel beperken en dat de riemen de helm daadwerkelijk op uw hoofd houden bij een botsing. Ook wordt er een crashtest uitgevoerd met een hoofddummy en een metalen aambeeld, waarbij slechts een bepaald deel van de impactenergie het hoofd mag bereiken.

De CPSC-standaard (Consumer Product Safety Commission) die in Noord-Amerika wordt gebruikt, gebruikt een iets andere testopstelling. Daarom zijn hun doorgaans wat strengere limieten niet direct vergelijkbaar met de Europese waarden.

Uiteindelijk worden de strengste eisen gesteld door de AS/NZS 2063:2020-standaard die in Australië en Nieuw-Zeeland wordt gebruikt. Hier worden naast de helmschaal ook de riemen bij een botsing streng getest en wordt elke geproduceerde partij helmen voortdurend gecontroleerd.

Helmen gecertificeerd volgens CPSC en AS/NZS zijn altijd iets zwaarder dan modellen die alleen gecertificeerd zijn volgens EN 1078.

MIPS-helmen Foto: Uvex

MIPS en soortgelijke systemen

Bij het zoeken naar een nieuwe helm kom je al snel de afkorting “MIPS” tegen. Het staat voor "Multi Directional Impact Protection System" en is een systeem voor het verminderen van de rotatiekrachten die op de hersenen inwerken bij een botsing. MIPS is niet de enige technologie die dit doel bereikt, maar wel veruit de bekendste. Andere technologieën die vergelijkbare doelen nastreven worden “SPIN”, “WaveCel” of “Kineticore” genoemd.

Rotatiekrachten zijn zo belangrijk omdat ze een belangrijke factor zijn bij de ontwikkeling van hersenschuddingen. Lange tijd werden deze verwondingen verwaarloosd. Maar sinds de discussie over hoofdletsel in het American football bekend werd welke vreselijke gevolgen vooral meervoudige hersenschuddingen kunnen hebben, is er vooruitgang geboekt. Steeds meer helmfabrikanten richten hun ontwikkelingen op maximale veiligheid in plaats van een laag gewicht of de best mogelijke aerodynamica.

Helmen met MIPS of soortgelijke technologieën hebben een laag tussen het hoofd en de helm die voorkomt dat het hoofd bij een val schokkerig in de helm draait. Naast de directe impact is dit de belangrijkste (en lang genegeerde) oorzaak van hersenschudding. Helmen met deze technologie zijn doorgaans iets duurder dan helmen die deze technologie niet hebben. Mocht je echter toch een nieuwe helm willen kopen, dan moet je rekening houden met de iets hogere toeslag. De toename van de veiligheid van de helmen wordt bevestigd door onafhankelijke tests.

MIPS-helmen

Ruimte voor lang haar

Als je niet kaal bent, zorg er dan bij het kopen van een helm zeker voor dat er voldoende ruimte is voor je haar. Het probleem zit hem minder in de hoofdomtrek, je meet simpelweg het haar en kiest dus indien nodig een grotere helmmaat. Het knelpunt zijn vaak de sluitsystemen aan de achterkant van het hoofd als je haar zo lang is dat je het in een vlecht kunt binden. Bij sommige helmen heb je alleen de keuze tussen een te losse pasvorm of dat je haar op een ongemakkelijke manier vast komt te zitten. Gelukkig hebben sommige fabrikanten de tekenen des tijds herkend en voldoende ruimte gepland voor een vlecht aan de achterkant van het hoofd boven het instelwiel.

Fietshelmen: ruimte voor lang haar Foto: ABUS

Licht op de helm

Steeds meer helmen voor in de stad worden voorzien van verlichting die je, naast de verlichting op de fiets, beter zichtbaar maakt. Hun hogere positie in je silhouet maakt het gemakkelijker om opgemerkt te worden door vrachtwagens of achter geparkeerde auto's. Uiteraard koop je de betere zichtbaarheid met een hogere prijs en ook een hoger gewicht. Als uw nekspieren gevoelig zijn, geef ze dan een paar beurten om eraan te wennen.

Licht op de helm Foto: bel

Valsensoren

Steeds meer fabrikanten rusten hun helmen uit met kleine sensoren, die afhankelijk van de fabrikant Tocsen, QUIN of ANGi heten. Dankzij ingebouwde versnellingsmeters detecteren ze wanneer je valt. Door verbinding te maken met uw smartphone kunt u vervolgens een contactpersoon op de hoogte stellen en tevens uw locatie delen. Als u vaak alleen reist, kunnen u en uw dierbaren op deze manier de angst wegnemen dat u en uw dierbaren na een val alleen gewond in het bos liggen.

Het afstellen van uw fietshelm

Correct passende helm: voorkant twee vingerbreedtes boven de wenkbrauwen

Elke helm moet je goed afstellen, zodat hij comfortabel zit en zijn beschermende werking kan uitoefenen. De meeste moderne helmen hebben een maatsysteem onder de schaal waarmee je de pasvorm kunt verfijnen. Plaats eerst de helm op uw hoofd, zodat de voorkant ongeveer twee vingerbreedtes boven uw wenkbrauwen op uw voorhoofd rust.

Een goed passende helm moet goed om het hoofd passen, maar niet te strak zitten. Meet uw hoofdomtrek door een meetlint rond uw hoofd te plaatsen, iets boven uw oren, in het midden van uw voorhoofd. Bij de aanschaf van een helm vind je op de productpagina meestal een maattabel met de hoofdomtrekken per helmmaat.

De meeste moderne helmen hebben een plastic maatsysteem onder de schaal waarmee je de pasvorm kunt verfijnen. Met een draaiknop aan de achterkant van je hoofd kun je de helm zo verstellen dat hij ook zonder gesloten kinband op je hoofd blijft zitten als je hem een ​​beetje heen en weer beweegt. Let op: Hoewel het systeem enige speelruimte biedt als het gaat om maataanpassing, vervangt het niet het aanschaffen van de juiste maat.

Ook de juiste pasvorm van de kinband is belangrijk. Het mag niet in uw oren knellen en moet goed onder uw kin zitten. De Y-stukken waar de kinband splitst, moeten net onder je oren zitten. Bij de overgrote meerderheid van de helmen kan de lengte van de kinband slechts aan één zijde worden aangepast. Je kunt het beste eerst alles aan de andere kant aanpassen, dan hoef je niet meerdere keren aanpassingen door te geven aan de andere kant met behulp van de geleider aan de achterkant van het hoofd.

Sommige goedkopere helmen zijn er maar in één maat. Onze ervaring is dat deze helmen goed kunnen passen als je een gemiddeld hoofd hebt. Als hij echter groter of kleiner is dan de perfecte maat, wordt de helm snel oncomfortabel en vervult hij in het ergste geval zijn beschermende functie niet of ontstaat er zelfs een extra risico op letsel.

Pas de maat correct aan

Pas de maat op de helm aan

Fietshelm afstellen

Pas de Y-stukken aan

Stel de riem op de kin correct af

Pas de riemlengte correct aan

Onderhoud en opslag van fietshelmen

Helmen zijn niet bijzonder veeleisend als het gaat om het opbergen en onderhouden ervan. Het gaat meer om het vermijden van bepaalde dingen dan om het regelmatig uitvoeren van een ingewikkelde zorgroutine.

  • Gebruik bij het schoonmaken idealiter alleen warm water en eventueel een beetje zeep. Andere schoonmaakmiddelen zijn absoluut taboe, omdat ze het harde schuim kunnen aantasten.
  • De helmpads worden meestal met klittenbandsluitingen aan de helm bevestigd. Ze zijn veel gemakkelijker schoon te maken als u ze eerst eraf haalt en apart wast.
  • Wanneer ze worden bewaard, houden helmen van een droge kamertemperatuur zonder direct zonlicht.
  • Vermijd indien mogelijk de hoedenplank van een auto, die intense UV-straling combineert met hoge temperaturen.
  • Ook is het niet aan te raden om de helm naast je verf en penselen in de hobbyruimte op te bergen. De oplosmiddelen die daar kunnen verdampen zijn vergif voor het hardschuim.

Veiligheid tijdens het fietsen

Een helm helpt pas als het al te laat is. Het vervangt geen goede fietsinfrastructuur of een zorgvuldige en toekomstgerichte rijstijl, zowel in het zadel als achter het stuur van een motorvoertuig. Met deze 9 tips voor meer veiligheid tijdens het fietsen in de stad kun je nog meer doen voor je veiligheid. Mocht er ondanks al uw voorzichtigheid toch een val plaatsvinden, dan zult u dankbaar zijn dat u een goed passende helm draagt. Onze enorme selectie maakt het gemakkelijk voor u om het juiste model te vinden.

Fietshelmen: veelgestelde vragen (FAQ)

Is het dragen van een helm verplicht tijdens het fietsen?

Tijdens het fietsen is het dragen van een helm niet verplicht. Dit geldt ook voor e-bikes, d.w.z. elektrische fietsen met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur, die juridisch gelijkwaardig zijn aan fietsen. Ongeacht of er een vereiste is, is het natuurlijk nog steeds een goed idee om een ​​helm te dragen. De enige uitzondering: in Oostenrijk moeten kinderen tot hun twaalfde een helm dragen, ongeacht op welke fiets ze zitten.

Anders is de situatie bij de zogenaamde S-Pedelecs, die snelheden tot 45 kilometer per uur ondersteunen. Als u op een van deze fietsen rijdt, bent u verplicht een helm te dragen. Helaas zijn de verkeersregels op dit moment wat vaag en vereisen ze alleen een "geschikte helm". Ze legt niet uit wat deze helm precies zou moeten zijn. Je bent aan de veilige kant als je een helm draagt ​​die voldoet aan de Nederlandse norm NTA 8776. Omdat S-Pedelecs in Nederland al wijder verspreid zijn, is daar al in een vroeg stadium een ​​standaard ontwikkeld die rekening houdt met de hogere botssnelheden van snelle S-Pedelecs.

Welke helm is het veiligst?

Het is onmogelijk om te zeggen welke helm het veiligst is, omdat er verschillende testprocedures zijn, elk model verschillende beschermingsniveaus biedt, afhankelijk van de situatie, en de veiligheid van een helm ook afhangt van hoe je hem draagt. Kortom, bij een botsing is het dragen van een goed passende fietshelm een ​​groot veiligheidsvoordeel. Idealiter is deze helm ook uitgerust met een hersenschuddingpreventiesysteem zoals MIPS.

Kan ik een hoed onder mijn fietshelm dragen?

Als de hoed ontworpen is om onder een helm te dragen, kun je hem uiteraard dragen. In de regel worden dergelijke hoeden gekenmerkt door relatief dun materiaal en minimale naden. Hierdoor veranderen ze slechts een klein beetje de pasvorm van de helm en blijft het risico op drukplekken laag. Dikke wollen hoeden of zelfs hoeden met een bobbel horen daarentegen niet onder een fietshelm. Ze veranderen de pasvorm van de helm zo erg dat de beschermende werking niet meer aanwezig is.

Zijn er speciale helmen voor mensen met een bril?

Tenzij u een bril met een groot montuur draagt, heeft u geen speciale helm nodig. Het wordt echter interessant als je tijdens een racefiets- of mountainbiketocht je zonnebril even wilt afzetten, bijvoorbeeld tijdens een lange klim. Veel helmen hebben hiervoor speciale brillengarages, waar u de bril veilig kunt "parkeren" terwijl u hem niet gebruikt.

Zijn dure helmen beter dan goedkope helmen?

Over het algemeen kan niet worden gezegd dat dure helmen betere bescherming bieden dan goedkopere helmen. Uit onafhankelijke tests blijkt echter dat helmen met systemen als MIPS, waar altijd een kleine meerprijs voor geldt, iets betere bescherming bieden. Bij duurdere helmen kun je echter naast bescherming ook meer geavanceerde maataanpassingssystemen verwachten. Uiteraard betaal je ook een hogere prijs voor extra features zoals licht, een valsensor of aerodynamische optimalisatie.

Kan ik een gebruikte fietshelm kopen?

Het is niet aan te raden om een ​​gebruikte fietshelm te kopen. Zelfs als de helm er van buitenaf gloednieuw uitziet, kan het harde schuim interne scheuren vertonen. Het beschermende effect van de helm kan dramatisch worden verminderd, wat betekent dat het veronderstelde koopje in geval van nood zijn werk niet kan doen.

Hoe oud mag een fietshelm zijn?

Fietshelmen hebben geen vaste houdbaarheidsdatum als ze onder ideale omstandigheden worden bewaard en onderhouden. Vooral het harde schuim veroudert ook als je niet valt, vooral door UV-straling, zweet en sterke temperatuurschommelingen. Het is daarom raadzaam om uit voorzorg uw helm elke drie tot vijf jaar te vervangen.

Wanneer moet ik mijn fietshelm vervangen?

Zodra u valt en met uw helm de grond raakt, mag u de helm niet meer gebruiken. Dit geldt ook als uw helm valt en de grond raakt zonder te remmen. Zelfs als er geen externe schade zichtbaar is, kan het materiaal interne scheuren vertonen, waardoor de beschermende werking in gevaar komt. U dient de helm ook te vervangen als het hardschuim duidelijk zichtbare inkepingen of barsten vertoont. Ook als je niet bent gevallen, kan de helm bijvoorbeeld tijdens het transport beschadigd zijn geraakt.

Als vuistregel geldt dat u een onbeschadigde helm waarmee u na drie tot vijf jaar niet bent gecrasht, moet vervangen.

Kan ik stickers op mijn fietshelm plakken?

Je mag in geen geval stickers op je helm plakken. De stickerlijm kan oplosmiddelen bevatten die kunnen reageren met het materiaal van uw helm. Zelfs kleine beschadigingen aan de helm kunnen resulteren in een dramatische vermindering van de beschermende effectiviteit. Zelfs als je helm er mooier uitziet met stickers, is de mogelijke verminderde bescherming het gewoon niet waard.

Vanaf welke leeftijd moeten kinderen een fietshelm dragen in een aanhanger?

Helmen voor kinderen die nog in babyzitjes zitten zijn geen goed idee omdat het hoofd er niet op rust en heen en weer rolt omdat de steunspieren nog niet goed ontwikkeld zijn. Het is alleen aan te raden om in een aanhanger zonder babyzitje te reizen als het kind zelfstandig kan zitten. Er zijn speciale helmen voor het rijden met een afgeplat achterhoofd, zodat het hoofd van het kind niet naar voren wordt geduwd. Kortom, aanhangwagens zijn een zeer veilige manier om uw kind mee te nemen. Hiervoor zorgen de lage zithoogte, de gesloten passagierscel en het gordelsysteem.