LEVERING VOOR KERST VOOR BESTELLINGEN GEPLAATST VOOR:Kleine onderdelen tot 17.12.|Fietsen tot 14.12.|E-bikes tot 15.12.

Onderdelen vanaf 99 € gratis verzending

Gratis retourneren

Hardtail vs. Fully - framekeuze op de MTB

Wij helpen je bij de belangrijkste beslissing die je moet nemen bij het kopen van een mountainbike

Bij de aanschaf van een mountainbike hoor je veel technische termen. Om ervoor te zorgen dat u zo snel mogelijk het bos in kunt met de fiets die perfect bij u past, nemen wij stap voor stap door wat relevant is bij uw aankoopbeslissing.

Inhoud

Wat moet je beslissen?

De belangrijkste vraag die je jezelf stelt bij het kopen is of je een hardtail koopt of een full. Het frame is simpelweg het belangrijkste onderdeel van de fiets en het type vering bepaalt grotendeels hoe je fiets aanvoelt en op welk terrein hij uitblinkt. De E-MTB wordt ook geleverd met een aandrijving. Het framemateriaal is in vergelijking niet zo belangrijk. U kunt aanbouwdelen zoals remmen en versnellingen indien nodig aanpassen of upgraden. Waar we hier dus in wezen mee te maken hebben, is de vraag of je achtervering nodig hebt of niet. Maar eerst moeten we duidelijk maken waar we het eigenlijk over hebben.

Wat is een hardtail?

De term “Hardtail” komt uit het Engels en betekent letterlijk “harde staart”. De naam verwijst naar het centrale kenmerk van deze fietsen: de voor mountainbikes typische vering bevindt zich alleen op het voorwiel; het achterwiel heeft geen vering. Met op elkaar afgestemde geometrie en uitrusting zijn er hardtails voor een breed scala aan toepassingen, van ontspannen toeren tot agressieve afdalingen. Ze komen echter het meest voor bij verende vorken met een veerweg van 100 tot 120 millimeter in betaalbare prijssegmenten, voor toer- of crosscountryraces of MTB-marathons met veel hoogtemeters en beperkte technische eisen.

Hardtail MTB's

Wat is een volledig?

Het woord "Fully" is een Duitse afkorting van de Engelse "full Suspension Bike". Dit zijn mountainbikes die zowel op de voor- als achterwielen vering hebben. Er zijn MTB-volledige frames in een grote verscheidenheid aan varianten, die het gemakkelijkst te onderscheiden zijn op basis van de bestaande veerweg.

Volledig MTB's


Overzichtstabel: MTB-volledig varianten

Beginners Langlaufen Binnenland pad Allmountain en enduro Freeride en downhill
Toepassingsgebied Tochten op gemakkelijk terrein, het dagelijks leven Crosscountryraces en marathons, tochten op gemakkelijk terrein Tours op gemakkelijk terrein, trails, zelden XC-races Trails, tochten op gemiddeld terrein Enduro-races, tochten in alpine terrein, fietspark Bikepark, extreem terrein, downhill racen
Veerweg in millimeters (voor en achter) 100 - 120 100 - 120 120 130 - 140 150 - 160 > 170
geometrie comfortabel rechtop race-georiënteerd agressief Balans tussen racen en downhill georiënteerd Balans tussen toeren en afdalingen Bergafwaarts gericht met compromissen op het gebied van trapefficiëntie puur bergafwaarts gericht
Inrichting robuust, onderhoudsvriendelijk, goedkoop spartaans, licht, efficiënt Combinatie van trail- en langlaufuitrusting veelzijdig, robuust robuust maximaal robuust
Typische bijlagen uitsluiting van de ophanging; smallere banden die goed rollen Vergrendeling ophanging, brede banden (ca. 2,4"), dropper post brede banden (ca. 2,4"), dropper post brede, robuuste banden; grote remschijven (ca. 200 mm) dubbele brugvork; brede, robuuste banden; grote remschijven (ca. 200 mm)

Voor- en nadelen van hardtails en fulls

Als je geen zin hebt om het onderwerp lange tijd te bespreken, volstaat het om een ​​enkele vraag te beantwoorden: wil je regelmatig met je mountainbike rijden op technisch veeleisender paden dan boswegen? Als je deze vraag bevestigend beantwoordt, dan is een volledig geveerde mountainbike vrijwel altijd de juiste keuze voor jou. Een volledig geveerde fiets biedt namelijk meer tractie, veiligheid en rijplezier op de moeilijkere stukken bergop en vooral bergafwaarts. Een hardtail is slechts in een paar situaties de favoriete fiets bij het racen, zoals races met lage technische eisen en extreem grote hoogten. Goedkope modellen kunnen vaak worden uitgerust met spatborden en bagagerekken. Hierdoor zijn ze ook geschikt als comfortabele en flexibele stadsfiets die kasseien gladstrijkt en klaar is voor weekendtochten over onverharde wegen. Voor offroad-gebruik is de Full in vrijwel alle situaties superieur.

In de tabel vindt u een globaal overzicht van de voordelen van elke framevorm; in de volgende paragrafen kunt u dieper op het onderwerp ingaan.

Tabel: Voor- en nadelen van hardtails en fulls

Harde staart Geheel
Aankoopprijs + -
Complexiteit/onderhoudsinspanning + -
Gewicht + -
Tractie - +
Efficiëntie (+) +
Comfort - +

Aankoopprijs

Dit verschil merk je al voordat je je eerste tocht op je nieuwe mountainbike hebt gemaakt. Hardtails zijn verkrijgbaar vanaf slechts 500 euro, terwijl serieuze fulls rond de 1500 euro beginnen. De verschillende oriëntatie van deze wielen verhult enigszins het werkelijke prijsverschil. Goedkopere hardtails zijn zelden ontworpen voor zwaar offroad-gebruik, maar zijn eerder bedoeld als uiterst comfortabele toerfietsen die ook gebruikt kunnen worden voor een tocht door het bos. Fullys daarentegen zijn (althans de modellen in onze winkel) sportievere en beter uitgeruste modellen die zonder enige beperking geschikt zijn voor offroad-gebruik. Dit kost geld en daarom moet je voor een full-suspension fiets altijd dieper in de buidel tasten dan voor een hardtail.

Complexiteit en onderhoudsinspanningen

De geveerde achterdriehoek zorgt voor een heel ander gevoel en veel comfort op technisch terrein. Het kan echter veel uitdagingen en kopzorgen in de werkplaats veroorzaken. Afhankelijk van het type frameconstructie worden kogel- of glijlagers op één of meerdere scharnieren in de achterdriehoek gemonteerd. Dan is er nog de demper en de afstemming ervan - zeker geen rocket science, maar toch extra inspanning die niet nodig is bij een hardtail. Bekijk onze ophanggids om te zien waar je op moet letten bij het opzetten.

Alle lagers in de achterdriehoek en de demperbussen, zoals je aandrijving en je banden, zijn aan slijtage onderhevige onderdelen die regelmatig vervangen moeten worden. Hoe lang deze onderdelen meegaan, hangt af van hoe vaak je op welk terrein rijdt, in wat voor weer je fietst en hoe grondig je je fiets schoonmaakt na je tochten. Als u het intensief gebruikt, moet u alle lagers een of twee keer per seizoen controleren en verwachten dat u er op zijn minst een deel van moet vervangen. Als uw MTB-frame kraakt, is dit een duidelijke indicatie dat deze opnieuw een onderhoudsbeurt nodig heeft. De demper heeft ook regelmatig onderhoud nodig. Sommige fabrikanten raden aan om sommige modellen elke 50 bedrijfsuren een onderhoudsbeurt te geven.

Gewicht

In het dagelijks leven of tijdens het toeren maakt het verschil in gewicht geen groot verschil; hier moet je je door andere overwegingen laten leiden. Bij sportactiviteiten is het anders. Eén van de weinige argumenten om voor een hardtail te kiezen voor een MTB-race is het gewicht. Hardtails zijn doorgaans een goede kilo lichter dan een volledig. Dit verschil is niet geheel te wijten aan het extra gewicht van de achterwielophanging. Omdat ze over het algemeen meer geschikt zijn voor downhill rijden, zijn full-suspension fietsen vaak uitgerust met bijpassende aanbouwonderdelen zoals bredere wielen en banden of grotere remschijven. Ze zijn robuuster en zorgen voor veiligheid tijdens de afdaling, maar wegen ook meer grammen.

Een andere verklaring voor het hogere gewicht van fulls ligt in de goedkopere (en dus over het algemeen zwaardere) aanbouwonderdelen voor sommige modellen. Fietsen worden vaak ontworpen en uitgerust met onderdelen met specifieke prijspunten in gedachten (bijvoorbeeld 1999 euro). Omdat het frame van een volledige vering meer inspanning vergt bij de ontwikkeling en productie dan dat van een hardtail, slokt het een groter deel van de aankoopprijs op. Er blijft dan minder geld over voor de aanbouwonderdelen; deze zijn van mindere kwaliteit en dus zwaarder.

Het belang van het fietsgewicht is echter over het algemeen veel te groot, zelfs voor racedoeleinden. Wanneer de finishlijn van een race aan het einde van een lange, steile klim ligt, voegt het lagere gewicht van een hardtail vergeleken met een volledig rekenkundige berekening een handvol seconden toe en kan (op zichzelf genomen) van cruciaal belang zijn. Het verschil in systeemgewicht (fiets + berijder + kleding) bedraagt ​​eigenlijk altijd maar een paar procent en is vooral merkbaar bij zeer lichte fietsers. Als je 80 kilo weegt, weeg je met kleding, helm en fiets bijna 100 kilo. Dan maakt het simpelweg niet zoveel uit of je frame een kilo meer of minder weegt.

Uiteraard speelt het gewicht van uw apparatuur een rol bij het holistisch optimaliseren van uw prestaties. Factoren als comfort, tractie en flexibiliteit zijn veel moeilijker te meten, maar zijn net zo belangrijk, zo niet belangrijker. Verlies dit nooit uit het oog bij het vergelijken van frame- en fietsgewichten!

Tractie

Bij het mountainbiken is het absoluut essentieel dat de banden contact hebben met de grond. Dit merk je heel duidelijk als je overstapt van een ongeveerde trekkingfiets naar een hardtail met verende voorvork. Dankzij het geveerde voorwiel blijft je band ook op ruw terrein vaker op de grond, waardoor je aanzienlijk meer controle hebt. Je kunt later remmen en veiliger (dus sneller) door bochten rijden omdat de band niet bij elke hobbel de lucht in wordt gekatapulteerd, maar de constant werkende vering compenseert schokken.

Hetzelfde gebeurt op het achterwiel van een full. Het effect is nog indrukwekkender dan bij een verende voorvork die alleen op het niet-aangedreven voorwiel werkt. Dankzij het geveerde achterwiel worden je prestaties veel effectiever op de trail gebracht. In slow motion gezien springt het achterwiel van een hardtail bij elke hobbel de lucht in die niet door de band wordt gecompenseerd. Zolang de band geen contact maakt met de grond, gaan uw prestaties verloren. De moderne volledig achtervering compenseert ook grotere oneffenheden zoals wortels of stenen en drukt je achterwiel praktisch tegen de grond. Dit betekent dat je met een volledig uitgeruste fiets technisch veeleisende bergopwaartse stukken veel gemakkelijker kunt afleggen dan met een hardtail, en dat je sneller en tegelijkertijd veiliger bergafwaarts kunt rijden.

Efficiëntie

Er wordt vaak beweerd dat hardtails je aandrijfenergie efficiënter omzetten in voortstuwing, omdat de achterkant van een volledig energie "opslikt". Deze theorie negeert het feit dat de demper nu op vrijwel alle volledig geveerde fietsen geblokkeerd kan worden. Zelfs in de laatste meters van de finishsprint schommelt er niets en zelfs de illusie van verdwijnende energie behoort tot het verleden. Daarbij komt nog de ongelooflijke ontwikkeling op het gebied van de vering. Full-suspension mountainbikes zijn een van de weinige fietscategorieën waarin jaar na jaar nog steeds substantiële vooruitgang wordt geboekt. Moderne achterdriehoeken kunnen uw kracht beter dan ooit aan, en zorgen voor meer efficiëntie door meer comfort en verbeterde tractie. Een blik op de modellen waarop bijna alle mountainbikeraces nu worden gewonnen, zou alle resterende twijfels over de efficiëntie van volledig geveerde fietsen moeten wegnemen.

Comfort

Hardtails zijn niet ongemakkelijk. Ten slotte zijn ze uitgerust met een verende voorvork die hard werkt aan de voorkant van de fiets. Aan de achterkant absorberen brede tubeless banden veel schokken voordat deze via het frame worden doorgegeven aan je voeten, billen en rug. Moderne carbonframes zijn ook ongelooflijk goed in het verzachten van kleine schokken en trillingen.

Als het op comfort aankomt, is elke volledig een wereld voorsprong op een hardtail. Een goed afgestelde achtervering voegt 100 of meer millimeter “kussen” toe aan het reeds bestaande comfort van een mountainbike. Idealiter reageert de achterdriehoek gevoelig op kleine oneffenheden, laat het achterwiel soepel over middelgrote obstakels rollen en absorbeert grotere schokken. Dit is vooral belangrijk voor uw zitcomfort tijdens lange tochten op onverharde paden, omdat uw fiets u isoleert van de oneffenheden van het pad.

Comfort is niet alleen een doel op zich, maar ook een cruciale factor als je raceresultaten wilt behalen. Je spieren worden moe van trillingen, en vooral aan het einde van lange races over meedogenloos terrein is het een zegen als je wat frisser op de slotklim aankomt.

kubus-bq2i9566-laag Foto: Kubus

Hardtail of volledig voor e-bikes: verschillende aandachtspunten

Als je van plan bent een nieuwe e-MTB aan te schaffen, geldt voor jou hetzelfde motto: als je veeleisender terrein wilt rijden dan alleen boswegen, dan is een volledig de betere keuze. Er zijn echter nog drie extra factoren waarmee rekening moet worden gehouden.

E-MTB's profiteren meer van achtervering

Zelfs niet-gemotoriseerde, volledig geveerde fietsen zijn veel gemakkelijker te rijden in technische bergopwaartse secties dan hardtails. De vering zorgt simpelweg voor een beter contact met de grond als je over wortels en stenen rijdt. Hierdoor komt je kracht effectiever op de grond en draait je achterwiel niet.

Een motor die ook nog eens met 250 watt voortduwt, heeft ondanks de steeds intelligenter wordende besturing in alle situaties aanzienlijk meer trekkracht nodig. Een goed argument om voor een e-bike te kiezen voor een full in plaats van een hardtail. Zo kun je ervoor zorgen dat het soms brute koppel van moderne E-MTB-motoren ook daadwerkelijk wordt omgezet in voortstuwing.

Gewicht speelt bij een e-bike slechts een ondergeschikte rol

E-bikes zijn zelden echt lichtgewicht, en e-mountainbikes zeker niet. Zelfs hoogwaardige lichte e-MTB's wegen doorgaans rond de 20 kilogram. Tegen deze achtergrond heeft het nog minder zin dan het al doet om op elke gram te letten en daarom voor een hardtail te kiezen in plaats van een full. Het extra gewicht op een e-bike valt nog minder op, niet alleen qua systeemgewicht. Bovendien word je door de motor bergop geduwd, waardoor gewicht een nog minder belangrijke categorie is bij het nemen van een aankoopbeslissing.

bevestigingsonderdelen

Als je een vast budget hebt gepland voor je volgende fiets, dan moet je je ervan bewust zijn dat je op papier voor hetzelfde geld de minste waar voor je geld krijgt op een volledige E-MTB. Terwijl je voor 5000 euro een prinselijk uitgeruste hardtail kunt krijgen, zit je met dit budget alleen in de hogere middenklasse voor E-MTB's. Je zult tevergeefs zoeken naar MTB-carbonframes, elektrische circuits en premiumcomponenten. Er wordt al een te groot deel van het budget geïnvesteerd in het complexe frame en de elektrische componenten. Maar dat is geen drama, want het frame (en bij e-bikes het motorsysteem) zorgt voor het grootste deel van het rijgedrag. Je kunt de details geleidelijk upgraden (zoals scherper schakelen of pittiger remmen) terwijl je al met volledige vering en motor door het bos scheurt.

E-MTB's

Excursie: Aluminium of carbon voor je MTB-frame?

Als je eenmaal hebt besloten of een hardtail of volledig beter bij je past, sta je voor de volgende beslissing: moet je MTB een carbon- of aluminiumframe hebben? De beslissing moet in de eerste plaats tussen deze twee materialen liggen. Hoewel er ook mountainbikeframes van staal of zelfs titanium bestaan, hebben deze een nichebestaan ​​en zijn ze voor de meeste toepassingen niet belangrijk.

Welke factoren tellen hier mee?

Bij de beslissing of het een full- of een hardtail moet worden, heb je al nagedacht over wat je met de fiets gaat doen. Hier wacht u een soortgelijke mentale oefening, maar met andere aandachtspunten: wat is uw budget? Hoe belangrijk is het gewicht van mijn fiets voor u? Hoeveel tijd wilt u investeren in verzorging en onderhoud? Hoe vaak val jij op je fiets? Reist u regelmatig in zeer steenachtig, geblokkeerd terrein?

Aluminium mountainbikeframe

Aluminium is goedkoop, robuust en kan dankzij geavanceerde processen ook in ingewikkelder vormen worden gemaakt dan ronde buizen. Om deze redenen zijn veruit de meeste mountainbikeframes gemaakt van aluminium. Het materiaal biedt simpelweg het beste compromis tussen technische eigenschappen en een prijs die voor de meeste mensen acceptabel is. Carbonframes zijn misschien een paar honderd gram lichter, maar merk je echt het verschil op de trail? Daarbij komt nog de stabiliteit van metaal bij een knal. Als je zowel onderweg als in de werkplaats de voorkeur geeft aan een rustieke stijl, dan is aluminium het betere framemateriaal voor jou. Het is vergevingsgezinder bij eventuele fouten dan koolstof en is ook goedkoper te vervangen. Reparaties aan aluminium frames zijn echter niet mogelijk.

kubus-452400-op locatie-d2 Foto: Kubus

Carbon mountainbikeframe

Als je met een iets hoger budget kunt plannen, kan een carbonframe interessant voor je zijn. Het eerste dat indruk maakt op de weegschaal is dat carbonframes met vergelijkbare stijfheid aanzienlijk lichter zijn dan metalen frames. Bovendien is carbon een veel veelzijdiger materiaal en kan de fabrikant de stijfheid en het comfort van individuele framedelen veel nauwkeuriger regelen dan bij een metalen frame. Dit is de reden waarom carbonframes over het algemeen comfortabeler zijn om te rijden dan aluminiumframes. Op een mountainbike is het verschil niet zo merkbaar als op een racefiets vanwege de brede banden en de aanwezige vering.

E-bikes met carbonframes komen steeds vaker op de markt. Veel van de lichte e-bikes gebruiken koolstofvezel als framemateriaal om qua gewicht in de buurt te komen van fietsen zonder elektrische aandrijving. Dit betekent dat je bijna je gebruikelijke rijervaring krijgt, maar toch een extra boost krijgt wanneer je die nodig hebt.

Het grote nadeel van carbon is de gevoeligheid voor puntkrachten, bijvoorbeeld als je bij een val met je fiets een steen raakt. Wees ook voorzichtig bij het onderhoud van koolstofonderdelen en gebruik een momentsleutel. Toch zijn goed onderhouden carbonframes duurzamer dan metalen frames omdat ze geen materiaalmoeheid ervaren en, in tegenstelling tot aluminium frames, gemakkelijk te repareren zijn.

Het frame - het hart van elke fiets

Waarom is het zo belangrijk om zoveel na te denken over de framevorm van je mountainbike? Je kunt veel dingen veranderen aan je fiets en deze afstemmen op je persoonlijke smaak. Een zadel dat bij je billen past of handvatten die bij je handpalmen passen, kan in slechts een paar minuten worden verwisseld en heeft geen invloed op de rit (behalve meer comfort). Heel anders is de situatie bij het frame, dat bepaalde eigenschappen van je fiets vrijwel onveranderlijk bepaalt. Of je nu met een MTB hardtail frame rijdt of met een volledig MTB, het is duidelijk één van de kenmerken die bepaald worden bij het kopen van een fiets. Daarom moet je goed nadenken of een hardtail of een volledig beter bij jou en je tochten past.

Wat is eigenlijk de framemaat?

De belangrijkste maatstaf van een frame is de framegrootte. Toen alle frames nog een klassieke dubbele ruitvorm hadden met een rechte bovenbuis, werd deze gemeten in centimeters en gaf zowel de lengte van de zitbuis als de lengte van de bovenbuis aan. Dit is niet meer zo eenvoudig omdat framevormen ongelooflijk divers zijn geworden. De methoden voor het specificeren van de framegrootte zijn ook ingewikkelder geworden. Naast centimeterinformatie vind je hier ook inchinformatie (vooral gangbaar bij mountainbikes) en kledingmaten (XXS t/m XXL). Elke fabrikant gebruikt een ander systeem om hun framematen te definiëren. Let dus op: juist omdat een maat van fabrikant A perfect bij je past, kan dezelfde maat van fabrikant B veel te klein of te groot zijn. Dit is vooral het geval bij mountainbikes omdat de fabrikanten veel meer bereid zijn om te experimenteren als het om geometrie gaat dan bij racefietsen. Wees dus niet verbaasd als je op een fiets in maat M heel comfortabel zit, terwijl je bij een ander model, ook in maat M, nauwelijks bij het stuur kunt komen.

Om deze reden gebruiken wij een database met de framematen van alle fietsen die wij verkopen. Wij kunnen onze verschillende framemaatcalculatoren gebruiken om je te helpen jouw droomfiets te vinden in de MTB-framemaat die bij jou past.

Begrijp de geometrie

De geometrie, die de lengte en hoek van verschillende framebuizen specificeert, evenals de afstand tussen verschillende vaste punten op het frame, bepaalt niet alleen het rijgedrag van uw fiets, maar ook uw positie op de fiets is uiteraard mogelijk bepaalde, vrij smalle grenzen. Een korte bovenbuis kun je bijvoorbeeld compenseren met een langere stuurpen of een iets verder naar achteren geschoven zadel. De langere stuurpen heeft echter weer invloed op de manier waarop uw fiets reageert op stuurinvoer, en het naar achteren geduwde zadel verandert de manier waarop u trapt. Wanneer u probeert de manier waarop uw frame omgaat te veranderen, kunt u een reeks veranderingen op gang brengen, die niet allemaal gunstig zijn.

Andere afmetingen (bijvoorbeeld de wielbasis) kunnen praktisch niet worden gecompenseerd of gewijzigd met andere aanbouwdelen. Een fiets met een korte wielbasis zal altijd sneller bochten nemen dan een fiets met een lange wielbasis, ongeacht de aanbouwdelen. Een zeilboot is immers altijd makkelijker te manoeuvreren dan een olietanker, ongeacht welke zeilen de zeilboot heeft gezet. Daarom is het, tenminste als het gaat om fietsen die voor sport worden gebruikt, zoals veel mountainbikes, belangrijk om bij het kopen van een fiets duidelijk te zijn over wat je met de fiets wilt doen en een geometrie te kiezen die daarbij past. Nadat je hem hebt gekocht, kun je van een agressieve hardtail-MTB voor crosscountryracen niet langer een comfortabele toerfiets maken en wordt de toerfiets zelfs met dikke noppenbanden geen downhill-fiets.

Flip-chips

Op sommige fietsen zijn zogenaamde flipchips geïnstalleerd. Dit zijn roterende inzetstukken met verschillende posities (meestal twee, zelden drie) waarmee je de geometrie van je fiets minimaal kunt veranderen. Je vindt ze alleen op full-suspension fietsen, vaak in de achterdriehoek op de demperstang of in de buurt van de achteras. Ze worden ook gebruikt op de vork van grindfietsen.

Met hun verschillende posities kunnen flip-chips belangrijke gegevens veranderen, zoals de zithoek, de balhoofdhoek en de trapashoogte van een fiets. De daaruit voortvloeiende veranderingen (meestal rond de één graad in de zit- en trapashoek en rond de één centimeter in de trapashoogte) zijn in de praktijk duidelijk merkbaar. Toch moet je van een flipchip niet te veel verwachten. Ze vervangen geen geometrie die bij je lichaam en je tochten past.


Koopadvies voor hardtail vs. volledig

Als je zo ver bent gekomen, heb je een heel goed overzicht van de argumenten vóór een hardtail of een volledig. Voor dagelijks gebruik en gemakkelijkere tochten is een hardtail ruimschoots voldoende. Het bespaart u ook geld en tijd bij het afstellen, verzorgen en onderhouden. Je zou een volledig moeten overwegen als je echt met je mountainbike over heuvels en dalen wilt rijden. Dit geldt vooral voor e-bikes, omdat het extra gewicht van de achtervering niet meer merkbaar is. Houd er ook rekening mee dat u een volledig voor uw voorkeursgebruik koopt. Een XC met volledig 100 mm veerweg heeft 100 mm meer vering dan welke hardtail dan ook, maar dat maakt het nog steeds geen geschikte fiets om plezier mee te hebben in het fietspark. Hoe dan ook, je zult veel plezier beleven aan je nieuwe mountainbike, of deze nu volledig geveerd is of niet.

Voor alle MTB's

Hardtail vs. Fully: veelgestelde vragen (FAQ)

Wat is het verschil tussen een hardtail en een volledig?

In tegenstelling tot een hardtail heeft een volledig geveerd achterwiel. Hardtails zijn altijd iets lichter en goedkoper, terwijl fulls meer comfort en veiligheid bieden, vooral op sportievere tochten op moeilijker terrein. Met beide typen mountainbikes kun je veel plezier beleven, maar voor sportief gebruik zijn volledige fietsen inmiddels breed geaccepteerd.

Wat is beter: hardtail of volledig?

Of een hardtail of volledig beter bij je past, hangt af van de tochten die je met je mountainbike maakt. Als je op zoek bent naar een mountainbike voor dagelijks gebruik in de stad en af ​​en toe een ritje naar het bos, maar je houdt het op verharde onverharde wegen, dan is een hardtail ideaal. Zoekt u maximaal comfort en/of bevindt u zich vaak onveilig op smalle paden met wortels, stenen etc., dan bent u beter af met een volledig.

Ben je sneller bergop met een hardtail of volledig?

Het hangt heel erg van de ondergrond af of je met een hardtail sneller of volledig de top bereikt. Op gladde, goed onderhouden trails is een hardtail sneller vanwege zijn lagere gewicht. Hoe oneffener het terrein wordt, hoe eerder het extra gewicht zich volledig terugbetaalt door een betere tractie. Op technisch terrein met oneffen ondergrond ben je ondanks het hogere gewicht altijd sneller met een vol vermogen. Dit komt simpelweg omdat je met de volle passages kunt rijden die je met de hardtail moet pushen.

Is een hardtail of volledig geschikt voor beginners?

De wijsheid die zegt dat je eerst de basisprincipes van de mountainbike-rijtechniek op een hardtail moet leren voordat je deze volledig verdient, is al lang achterhaald. Hardtails zijn geen fietsen voor beginners, integendeel! Je hebt aanzienlijk meer ervaring nodig op moeilijk terrein en bent minder vergevingsgezind bij fouten. Dit is niet de enige reden waarom er alle reden is om je eerste trailervaringen op te doen op een volledig, die veel vriendelijker reageert op onzorgvuldige manoeuvres en over het algemeen veiliger is op de trail. Op de middellange tot lange termijn rijd je sowieso op een volledig geveerde fiets, omdat deze de beste optie is gebleken voor vrijwel alle soorten mountainbiken. Dan kun je direct aan de slag met een volwaardig.

Is een hardtail of een volledige fiets beter voor toertochten?

Als je alleen tochten wilt maken waarbij je je alleen over asfalt en in goede staat verkerende veld- en bospaden beweegt, is een hardtail beter geschikt voor je dan een volledig. Op dergelijke routes kunt u niet profiteren van de voordelen van een volledig. Hardtails zijn ook gemakkelijker achteraf uit te rusten met een bagagerek en vereisen minder onderhoud. Bovendien kun je de immer populaire bikepackingtassen er veel gemakkelijker aan bevestigen en er een avontuurlijke tocht mee maken.

Als je echter tochten plant over zwaardere routes, dan is een volledig fiets duidelijk de beste keuze, omdat deze comfortabeler, veiliger en efficiënter is dan een hardtail. Vooral tijdens lange reizen zult u het extra comfort op prijs stellen.

Is een hardtail met verende zadelpen net zo comfortabel als een volledig?

Met een verende zadelpen kun je je hardtail veel comfort geven, maar het comfortniveau van een verende achterdriehoek bereik je niet. Je krijgt niet alle andere voordelen van een volledige, en vooral de verbeterde tractie, met een zadelpen, omdat deze alleen je billen dempt en niet het achterwiel.

Wat is de meest geschikte fiets voor een alpine cross: een hardtail of een full? Als het een volledig is, welke dan?

Er bestaat geen “de Alpen oversteken” en het kiezen van de juiste fiets hangt sterk af van de geplande route. De zeer goedmoedige Via Claudia Augusta is bijvoorbeeld grotendeels geasfalteerd en kent slechts enkele zeer goed onderhouden grindgedeelten. Hier heeft zelfs een hardtail meer offroad-capaciteiten dan je nodig hebt, en zal hij je op lange stukken weg tegenhouden. Een trekkingfiets of een grindfiets zou hier een betere optie zijn.

Andere routes zijn vaak bezaaid met duw- of draaggedeelten bergopwaarts en dagen je uit met technisch veeleisende afdalingen. Downcountry- of trail-fulls zijn hier de beste keuze, omdat ze relatief licht zijn en zelfs op moeilijk terrein niet zo snel hun grenzen bereiken.

Voor alpiene overtochten waarbij u afhankelijk bent van de ondersteuning van liften of shuttles bergopwaarts, dient u volledig gebruik te maken van een enduro. Het gewicht doet er niet toe, maar je kunt hem echt bergafwaarts laten scheuren.

Meer informatie over mountainbikes vindt u hier

Adviseur mountainbiken