Bikester is terug! Net op tijd voor het seizoen biedt Bikester opnieuw alles wat met fietsen te maken heeft

Kostenlose Rücksendung


Populaire categorieën fietskettingen

Informatie over het kopen van fietskettingen

Heeft u een nieuwe ketting nodig voor uw fiets? Hier vindt u nuttige informatie, tips en antwoorden op belangrijke vragen om u te helpen de juiste fietsketting te vinden.

Fietskettingen - loopt als een uurwerk

De fietsketting is een centraal onderdeel van de fiets waarmee de kracht die ontstaat bij het trappen wordt overgebracht naar de achteras van de fiets. Het vermogen wordt overgebracht door het grotere tandwiel, waarin de kettingschakels aangrijpen, op het kleinere achtertandwiel inwerken en zo het wiel aandrijven. Fietskettingen worden sinds het einde van de 19e eeuw gebruikt en hun basisfunctie is in principe onveranderd gebleven. Kettingen bestaan ​​uit ongeveer 500 afzonderlijke onderdelen, die doorgaans gedurende de hele levensduur van de ketting met elkaar verbonden blijven. Uiteraard zijn er nog meer ontwikkelingen geweest en bij de hedendaagse high-performance fietsen is de fietsketting een hightech product. Sinds de jaren zeventig worden er bijvoorbeeld mouwloze kettingen geproduceerd, die kosteneffectiever en stabieler zijn. In de jaren 80 werd de pinloze ketting geïntroduceerd, waardoor het gewicht daalde. De meest gebruikte fietskettingen zijn mouwkettingen voor fietsen met naafversnelling en lagerkraagkettingen voor derailleurversnellingen.

Een keten bestaat doorgaans uit:

  • A) Buitenste lipje
  • B) Binnenlipje
  • C) Bouten
  • D) mouw
  • E) rol.

Niet alle kettingen zijn hetzelfde. Let er bij het kopen van een fietsketting op dat u het juiste type koopt. Derailleurversnellingen vereisen bijvoorbeeld een andere kettingbreedte, afhankelijk van het aantal versnellingen. De volgende kettingmaten komen veel voor, maar er zijn ook andere kettingmaten die kunnen afwijken, let bij het kopen van een ketting op jouw model:

  • 1) 1/2 inch bij 1/8 inch voor gewone wielen
  • 2) 1/2 inch bij 3/32 inch voor naafversnellingen
  • 3) 1/2 inch bij 3/32 inch voor versnellingen met 9 versnellingen
  • 4) 1/2 inch bij 11/128 inch met versnelling met 10 versnellingen.

Het kettingslot

De fietsketting is verbonden door een kettingslot, te herkennen aan de andere bevestiging. Het kettingslot haakt in twee kettingschakels en wordt vervolgens op zijn plaats vergrendeld. De spanning op de ketting zorgt er vervolgens voor dat deze stevig haakt. Voor het openen en sluiten van kettingsloten kunt u speciaal gereedschap gebruiken, maar een punttang is ook voldoende. Sommige fietskettingen zijn ook geklonken; er moet een klinknagelpin worden meegeleverd. Het klinken heeft vooral de voorkeur bij racefietsen en professionele fietsen, omdat een kettingslot als een zwakke schakel in de ketting wordt beschouwd. Als het om fietskettingen gaat, is het vooral belangrijk om de juiste kettinglengte in te stellen. De lengte van de fietsketting dient u zo te kiezen dat de capaciteit van de kettingspanner volledig benut wordt bij een zo groot mogelijke combinatie van kettingblad en tandwiel. Als de kettinglengte correct is, is de kettingspanner optimaal op de achterderailleur gepositioneerd. Als de fietsketting te lang is, kunnen de kleine tandwielen niet goed lopen. Er is ook een verhoogde slijtage van het tandwiel- en kettingbladmateriaal. Als de fietsketting te kort is, kan de achterderailleur in het ergste geval doorbuigen. Zorg er dus altijd voor dat de fietsketting de juiste lengte heeft. Als u let op de juiste spanning van uw fietsketting, is dit al het eerste deel van het onderhoudsprogramma. De juiste spanning vermindert slijtage en zorgt voor een optimale krachtoverbrenging. Zorg ervoor dat je ketting niet te vuil wordt met zand en vuil. Vooral zand zorgt voor meer slijtage.

Het oliën van de ketting

Het smeren van de ketting is bijna spreekwoordelijk, maar te veel olie kan ook schadelijk zijn. Te veel of verkeerde olie leidt tot verminderde mobiliteit. Olie bindt ook zand en vuil, die een vijand van de ketting zijn. Alternatieve smeermiddelen voor olie zijn gebaseerd op de stoffen siliconen en teflon. Het nadeel van deze smeermiddelen is dat ze wegspoelen als het regent, waardoor ze regelmatig opnieuw moeten worden gesmeerd. Reinigen met hogedrukreinigers wordt afgeraden omdat er te veel smeermiddelen worden verwijderd. Voor het verwijderen van grof vuil kan de hogedrukreiniger geschikt zijn, maar je moet de straal wel uit de buurt van de ketting houden. De beste manier om zand en vuil te verwijderen is door een doek te gebruiken die je tegen de ketting drukt terwijl je tegelijkertijd de pedalen met de hand ronddraait. Kettingbladen en tandwielen moeten ook van vuil worden ontdaan.

Levensduur van een ketting

De levensduur van een ketting varieert afhankelijk van het onderhoud en het type versnelling. Veel schakelen en vuil op de ketting verminderen de kilometerstand van een fietsketting. Als de ketting versleten of zelfs gebroken is, moet u overwegen of het tandwiel en het tandwiel ook vervangen moeten worden. Echter moeten kettingen bij goede verzorging minimaal duizend kilometer meegaan, de kilometerstand zou zelfs 5.000 tot 6.000 kilometer moeten bedragen. Omdat de ketting het goedkoopste onderdeel uit deze serie is, dient u deze indien nodig eerder te vervangen. Een versleten tandwiel kan de nieuwe ketting echter beschadigen, dus let op de algehele staat ervan. Kettingen zijn meestal gemaakt van gehard staal; de exacte samenstelling blijft het geheim van de fabrikant. Sommige fietskettingen zijn ook gemaakt van roestvrij staal; ze vertonen weliswaar meer slijtage, maar roesten niet. De lugs zijn vernikkeld, gecadmeerd of verguld.