Adviseur E-Bike-onderdelen

De gids voor e-bike-specifieke fietsonderdelen

Met e-bikes kun je langere afstanden afleggen met hogere snelheden. Dit is geweldig voor de fietser, maar het leidt ook tot meer slijtage van veel onderdelen. Om langdurig rijplezier te garanderen, zijn er specifieke, door de fabrikant gelabelde e-bike-onderdelen die stabieler, veerkrachtiger en daardoor duurzamer zijn.

Let op: Fabrikanten in de EU zijn verplicht om op elke e-bike, inclusief de losse onderdelen, een CE-markering aan te brengen. Dit garandeert dat ze aan de wettelijke eisen voldoen. Het is daarom belangrijk om vooraf te informeren welke onderdelen zonder meer vervangen kunnen worden en welke overleg vereisen met fietsfabrikanten, systeemleveranciers, onderdelenfabrikanten, enz.

Voor Pedelecs leest u hierover in de handleiding voor het vervangen van componenten op CE-gemarkeerde e-bikes/pedelecs met trapondersteuning tot 25 km/u en voor S-Pedelecs in de handleiding voor het vervangen van componenten op snelle e-bikes/pedelecs met trapondersteuning tot 45 km/u.

Onze klantenservice helpt u graag verder met al uw vragen over e-bike onderdelen.


E-bikeverlichting: maak van de nacht dag

Bij veel e-bikes wordt de verlichting gevoed door de accu. Dit heeft als voordeel dat het een constante stroomvoorziening garandeert, standlicht mogelijk maakt en de verlichtingsinstellingen vaak direct via het display kunnen worden aangepast.

Houd bij de aankoop van een nieuwe fiets rekening met het volgende: E-bikeverlichting die op de accu wordt aangesloten, werkt op gelijkstroom (DC). Conventionele fietsverlichting die via een naafdynamo wordt gevoed, werkt echter op wisselstroom (AC).

Als je nog geen verlichting op je elektrische fiets hebt en wilt overstappen op accuverlichting, kan dit een uitdaging zijn waar zelfs ervaren monteurs zich het zweet voor uit moeten zweten. Het is echter ook mogelijk om accu- en dynamoverlichting op elektrische fietsen te installeren, mits de verlichting is goedgekeurd voor e-bikes en gebruik op de openbare weg door de Federal Motor Transport Authority (FMO).

Weet je niet zeker welke e-bikeverlichting geschikt is voor jouw fiets? Onze klantenservice en onze collega's in onze winkels helpen je graag verder.

E-bike verlichting

Wat zegt de StVZO over actieve verlichtingselementen voor elektrische fietsen zonder aanhanger?

  • Fietsen en pedelecs (ondersteuning tot 25 km/u) worden gelijk behandeld
  • De stroomvoorziening kan worden verzorgd door batterijen, accu's en dynamo's
  • Dagrijverlichting, groot licht en remlichten zijn toegestaan
  • Fietsverlichting hoeft niet permanent te worden bevestigd, maar moet worden gemonteerd als de zichtbaarheidsomstandigheden dit vereisen
  • Koplampen moeten zo worden afgesteld dat andere weggebruikers niet worden verblind
  • Knipperlichten zijn niet toegestaan
  • Voor- en achterlichten moeten door de Federal Motor Transport Authority (K-nummer) zijn goedgekeurd voor het wegverkeer.
  • Verwijderbare lampen hoeven overdag niet te worden meegedragen
  • Er mogen maximaal 2 koplampen en 2 reflectoren worden gemonteerd

Welke aanvullende StVZO-verlichtingsvoorschriften gelden er voor S-Pedelecs?

  • Er geldt een permanente lichtplicht, wat betekent dat u permanent met lichten aan op de weg moet rijden

E-bike banden

E-bikebanden: verhoogde lekbescherming

Vergeleken met banden op fietsen zonder motor worden e-bikebanden blootgesteld aan een grotere acceleratie en snelheid en moeten ze een groter gewicht dragen. Veel fabrikanten hebben op deze veranderende belastingen gereageerd en bieden geschikte e-bikebanden aan met duidelijke labels. Hoewel het voor pedelecs niet verplicht is om e-bike-ready banden te gebruiken, raden wij aan om gelabelde banden te gebruiken, omdat deze zijn ontworpen voor de hogere belastingen en ook een betere lekbescherming bieden. De situatie is iets anders voor S-pedelecs. Banden voor e-bikes met trapondersteuning tot 45 km/u moeten het Europese ECE-R75-label hebben, mogen alleen worden vervangen door banden van een vergelijkbaar type en moeten een profieldiepte van minimaal één millimeter hebben.


E-bike vering: meer comfort en controle

Waar u ook rijdt met uw e-bike, verende elementen, vooral in de vorm van een verende voorvork, zijn een goed idee. Vergeleken met conventionele fietsen moeten verende voorvorken voor e-bikes grotere remkrachten aankunnen, omdat ze aanzienlijk zwaarder zijn door de motor en accu.

Steeds meer fabrikanten van verende voorvorken spelen in op deze veranderende eisen en bieden speciale verende voorvorken voor e-bikes. Deze vorken hebben dikkere wanden op belangrijke plekken, waardoor ze stabieler zijn en je meer comfort, betere controle en dus meer rijplezier bieden.

E-Bike vork

Alle e-bike gidsen