Fietsen Online Shop - Bikester
Magazijnopruiming – kortingen tot 80%1
GRATIS RETOURNEREN
Gratis Levering vanaf €996

TRENDTHEMA GRAVEL BIKE
– DE RACEFIETS VOOR BUITEN DE GEBAANDE PADEN?

Grind- en boswegen en slechte straten staan tegenwoordig bij racefans hoog in het vaandel. Tot voor kort golden dit soort wegen echter als de zwaarste uitdaging voor mens en machine. Een nieuwe generatie van veelzijdige fietsen biedt nu echter sportieve en directe rijprestaties op bredere banden, die het mogelijk maken om de geasfalteerde weg achter je te laten zonder aan tempo te verliezen.

Voor veel fietsers met uiteenlopende stijlen en wensen, kunnen gravel bikes precies dat zijn waar ze naar zoeken. Wanneer je kijkt naar het grote aanbod gravel bikes en het aantal events wat wordt georganiseerd, zie je dat de triomftocht van de gravel bike al is begonnen. De meeste fabrikanten hebben voor het komende seizoen dan ook minstens 1 passend model in huis. Op de volgende pagina’s willen we je graag voorstellen aan de trend gravel biking en de karakteristieke trekjes en eigenschappen van deze fietsen.

„Gravel begint voor ons daar, waar je ophoudt in clichés te denken en zelf beslist hoe, waar en waarop je rijdt. Wat voor velen tot nu toe bij wishful thinking bleef of alleen in zeer kostbare individuele productie te realiseren was, wordt nu in series geproduceerd. We zijn ervan overtuigd dat de gravel bike hype meer is dan een trend en deze fietsvorm alleen maar meer aanhangers zal krijgen in zowel de racefiets-, als de mountainbike wereld.“

Stephan Geiß, Brandmanager VOTEC



DE MODERNE GRAVEL BIKE: KARAKTER, VARIANTEN, DE OORSPRONG

WAT MAAKT EEN FIETS TOT EEN GRAVEL BIKE?

Gravel bikes, ook wel bekend als all-road bikes, adventure bikes of disc-crossers, behoren ondanks hun kracht op landelijk terrein tot de racefiets-familie. De klassieke cyclocrosser voor korte rondes is bovendien een nauw familielid. Toch komen bij een gravel bike meer technische en sportieve invloeden samen, om het ruime inzetbereik van deze fietsen mogelijk te maken. Grote invloed op de ontwikkeling van gravel bikes hadden hiernaast ook de comfort- en lange afstand-racefietsen. En zonder de technologische elementen van een mountainbike zoals schijfremmen, Tubeless-ready banden en een robuuste aandrijving, waren gravel bikes in hun huidige vorm nooit mogelijk geweest. En precies deze mix van invloeden en elementen zorgt voor de volgende typische gravel bike kenmerken:

  • Een zitpositie als op een racefiets voor een sportieve en snelle gang over geasfalteerde en niet geasfalteerde ondergronden.
  • Een vergeleken met racefietsen voor gebruik op straat wat langere wielbasis, in de regel schijfremmen en vaak minimaal geprofileerde banden met tussen 32 en 45 mm breedte.
  • Een vergeleken met klassieke wedstrijd crossers minder agressieve zitpositie en een diepere trapas voor meer veiligheid, efficiëntie en comfort tijdens langere afstanden.

Deze mix van moderne componenten en kleine geometrische verschillen heeft tot een nieuw genre in de fietssport geleidt. Fabrikanten hebben in detail invulling gegeven aan hun verschillende gravel bike modellen; van sportiever en beter geschikt voor dagelijks gebruik, een meer op een racefiets lijkend model en een model wat beter geschikt is voor gebruik op landelijk terrein.

DE VARIANTEN

Wie vooral op zoek is naar een sportieve racefiets voor snelle rondes op wisselende ondergronden, dient te letten op een gering gewicht, een sportieve zitpositie en een van de nieuwe 1x11 schakelingen. Idealerwijze beschikt de fiets ook over hydraulische schijfremmen. Een typisch voorbeeld van een dergelijke fiets is de VOTEC VRX.

Wie van plan is lange afstanden af te leggen, hecht veel waarde aan comfort en efficiëntie, ook na vele uren. Een fijne gradatie met 2x11 versnelling is in dit geval de beste keuze. De zitpositie dient voor lange zowel afstanden sportief als comfortabel te zijn. Afhankelijk van het gewenste gebruik, is hier ook ruimte voor relatief brede banden.

Wie zijn of haar gravel bike wil gebruiken voor racefiets trainingen in de winter, moet erop letten of er spatborden gemonteerd kunnen worden. Veel producenten brengen dit soort modellen al op de markt. Vrijwel alle gravel bikes beschikken over voldoende ruimte voor spatborden, in combinatie met 28 of 30 mm brede banden.

Wie een gravel bike liever als sportieve toerfiets voor meerdaagse toeren met bepakking en als snelle stadsfiets gebruikt, heeft behoefte aan spatborden, een bagagedrager en verlichting. Aanlas aan het frame en de voorvork, een breed versnellingsbereik, efficiënte techniek en plek voor brede banden en spatborden zijn hiervoor heel belangrijk. Veel fabrikanten bieden dergelijk uitgeruste modellen reeds aan.

DE OORSPRONG

Zoals vele andere fietstrends, is ook de actuele gravel bike trend overgewaaid vanuit Amerika. Hier ontwikkelde zich in het begin van de jaren 2000 een overzichtelijke en zeer hechte lange afstand racefiets-scène. Ontstaan vanuit het verlangen om ongerepte routes te ontdekken, waren grind- en bospaden meer noodzakelijkheid dan wens. Langere afstanden afleggen op deze ondergronden was lange tijd onvermijdelijk in het Amerikaanse achterland. Reguliere racefietsen waren dan ook vaak niet opgewassen tegen dergelijke ondergronden. Tegenwoordig vindt er een ware lange afstand gravel bike trend plaats in Amerika, met duizenden fietsers en honderden kilometers tracks. Wat eerder plaatsvond in de luwte, is ondertussen ongelooflijk populair geworden in de fietswereld.


GRAVEL BIKE TECHNIEK: DE INGREDIËNTEN VOOR EEN GOEDE GRAVEL BIKE

DE TECHNISCHE DETAILS VAN EEN GRAVEL BIKE

Naast het rijgedrag, de zitpositie en genoeg ruimte voor bredere banden, zijn een aantal andere aspecten belangrijk. Maar de fiets moet vooral zeer licht, stabiel en comfortabel zijn.

  • Hoe lichter de fiets is, des te wendbaar en flexibel.
  • Aangezien gravel bikes zijn ontwikkeld voor zowel on- als offroad gebruik, wordt er bij deze fietsen niet koste wat het kost aan gewicht bespaard.
  • Anders dan bij mountainbikes met vering, bieden gravel bikes niet dezelfde mate van comfort. Gravel bikes bieden een soepele rit op asfalt, maar reageren duidelijk merkbaar op oneven ondergronden.

FRAME EN VOORVORK

In de regel wordt er gebruik gemaakt van aluminium of carbon voor gravel bike frames. Beide materialen resulteren in zeer lichte, stabiele frames. Carbon frames zijn nog wat lichter en stabieler, maar veel mensen de voorkeur geven aan een aluminium frame omdat deze voordeliger zijn. Vrijwel alle producenten maken gebruik van voorvorken van carbon vanwege de voordelen van dit materiaal op het gebied van gewicht, stabiliteit en demping. Om exact dezelfde redenen, beschikken de duurdere modellen ook over een zadelpen en stuur van carbon.

SCHIJFREMMEN

Het volgende, allesbepalende onderdeel van een gravel bike is de schijfrem. De merkbaar goede remeigenschappen, maken de nodige aanpassingen aan het frame en de voorvork meer dan waard. In het geval van goedkopere gravel bike modellen wordt vaak gebruik gemaakt van mechanische of semi-mechanische schijfremmen, die onafhankelijk van de weersomstandigheden betrouwbare remkracht bieden. Maar deze rem komt pas tot zijn volle glorie op het gebied van doseerbaarheid, wanneer hij beschikt over een volledig hydraulisch systeem.

WIELEN

Aangezien remmen niet meer noodzakelijk voor het remmen, hebben fabrikanten tegenwoordig de mogelijkheid om lichtere velgen van aluminium of carbon te maken. Normalerwijze hebben gravelbike wielen een wat bredere velg voor een stabiele en veilige pasvorm van de banden. De steekassen met een diameter van 12 mm in plaats van d egebruikelijke 54 mm, geven hiernaast extra stabiliteit aan het frame en de wielen, zonder het gewicht te verhogen.

BANDEN

Het meest opvallende aan gravel bikes zijn de banden, die tot 45 mm breed zijn en niet over een typisch grof profiel beschikken. Het groeiende aanbod van brede en snel rollende banden is een van de sleutels tot het huidige en aanhoudende succes van gravel bikes. Tubeless banden – die de roleigenschappen en veiligheid zeer verhogen – worden ook veel gebruikt.

AANDRIJVING

Om ervoor te zorgen dat je fiets een grote variatie aan ondergronden en omgevingen aankan, moet deze beschikken over een aanzienlijke bandbreedte en veel schakelingen. Hierom zijn er gravel bikes met twee verschillende crankstellen combinaties (50/34) of cross-ratios (46/36) verkrijgbaar, met zeer breed gegradueerde racefiets cartridges. Steeds populairder wordt ook de 1x11 aandrijving, die zonder derailleur, linker schakelhendel en met kettingblad super functioneren. Deze worden gecombineerd met extreem breed gegradueerde cassettes met tot wel 42 tanden. Fietsen die hiermee zijn uitgerust, kunnen alle hellingen aan. Andere voordelen van een 1x11 aandrijving zijn het lage gewicht en de eenvoud.


CONVERSIE: MAAK JE EIGEN BIKE GESCHIKT VOOR GRAVEL

MAAK JE EIGEN FIETS GESCHIKT VOOR GRAVEL GEBRUIK

Eigenaars van een Aero racefiets of mountainbike met vering, zullen moeite ondervinden hun fiets om te vormen tot een gravel bike. Wanneer je echter al een racefiets met grotere banden of een cyclocrosser bezit, kunnen de aanpassingen voor lange afstanden en het geschikt maken voor gebruik op uiteenlopend terrein met een paar kleine handelingen worden doorgevoerd.

BREDERE BANDEN MET MINDER PROFIEL

Racefietsen bieden vaak genoeg ruimte voor bredere banden. 30-40 mm en een licht profiel zorgen naast meer volume voor meer comfort, tractie en veiligheid. Een paar millimeter verschil met een klassieke straatuitrusting klinkt niet als veel, maar is duidelijk waarneembaar. Voor fietsers die zowel binnen als buiten de gebaande paden plezier willen hebben, zijn gravel banden de beste keuze. Bij cyclocross fietsen is het aan te raden om de cross banden met noppenprofiel te vervangen door een licht glooiende semi slick band.

MEER BANDBREEDTE VOOR DE AANDRIJVING

Weg van geasfalteerde wegen stuit je soms op steile stukken bergop die het tempo drukken en normale racefiets versnellingen aan hun grenzen brengen. Om de aandrijving te verbeteren, raden we cassettes met een grote bandbreedte aan. Een zo hoog mogelijk aantal tandwielen (11-speed) en 32 tanden aan het grootste tandwiel moeten het minstens zijn. In dit geval is meer beter.

TUBELESS IN PLAATS VAN HOGE DRUK

Ombouwsets bieden alles wat je nodig hebt om te kunnen fietsen zonder binnenband. Veel banden zijn tegenwoordig voorbereid op tubeless conversie en maken deze transitie eenvoudig. Het voordeel: meer lekbestendigheid met minder luchtdruk en minder rolweerstand. Om van een binnenband naar tubeless over te schakelen, heb je een tubeless kit nodig met een passende velg, een tubeless ready band, anti-lekvloeistof, een maatbeker, velglint en een ventiel.

Comfort voor handen & billen

Het comfort op grindwegen & Co. kun je eenvoudig verhogen door het verwisselen van de stuurband en door het racezadel te vervangen door een geschikter model.